Efter massiva kritiken – Cancerfonden lägger ned kampanjen

Uppdaterad 2016-04-08 | Publicerad 2016-04-07

”Borde valt annat sätt att kommunicera”

Cancerfondens kampanj #nejtillcancer avslutas med omedelbar verkan. Detta efter att kampanjen fått skarp kritik från flera håll.

– Det som tog mest var att vi fick kritik från den grupp vi värnar mest om, nämligen patienter och närstående, säger Lena Biörnstad, kommunikationschef på Cancerfonden, till Aftonbladet.

Den 1 april lanserade Cancerfonden sin kampanj #nejtillcancer där man uppmuntrade folk till en sundare livsstil för att på så vis kunna förebygga cancer. Men kampanjen slog fel och fick ta emot skarp kritik från flera håll, bland annat i sociala medier.

– Jag tycker kampanjen är väldigt dålig och väldigt skuldbeläggande, sa mediestrategen Brit Stakston till Aftonbladet när kritiken uppdagades.

”De vi värnar mest om”

Kritiken bestod i att de som drabbats av cancer slumpmässigt inte kunnat förebygga cancer.

”Fel att lägga mer skuld på den som är drabbad. Har själv levt hyfsat rätt enligt er slogan men är ändå drabbad. Känns som att ni slår på den som ligger”, löd en av kommentarerna på kampanjens Facebooksida.

På sin hemsida meddelar Cancerfonden nu att kampanjen avslutas med anledning av kritiken.

– Vi beslutade att avsluta kampanjen i dag. Vi fick många negativa kommentarer och under tisdagen blev det mer och mer. Det som tog mest hos oss var att vi fick kritik från den grupp vi värnar mest om, nämligen patienter och närstående. De kände sig skuldbelagda och det är kritik som tar väldigt hårt. Ett av våra uppdrag är att stötta och stärka patienter, säger kommunikationschef Lena Biörnstad.

”Gäller att vara lyhörd”

Kampanjen avslutas med omedelbar verkan men Lena Biörnstad understryker vikten av att fortsätta informera.

– Vi ser det som vårt ansvar att informera om hur man kan förebygga cancer, fortfarande är det så att en tredjedel av all cancer kan förebyggas. Men nu kommer vi att ta oss en ordentlig funderare, samla in synpunkter och analysera varför det blev fel. Det är svårt att kommunicera livsstilsfrågor och det gäller att vara lyhörd för signaler från mottagarna.

Följ ämnen i artikeln