”De som fått cancerbesked idag – har de tackat ja till cancer?”

Publicerad 2016-04-05

Hård kritik mot Cancerfondens nya kampanj

Cancerfondens senaste kampanj #nejtillcancer uppmuntrar människor till en sundare livsstil. Nu kritiseras kampanjen för att vara skuldbeläggande då de som slumpmässigt drabbats av cancer inte kan påverka sin situation.

– Vi vill absolut inte skuldbelägga någon, säger Johanna Faijersson, pressansvarig på Cancerfonden, till Aftonbladet.

Under april månad driver Cancerfonden kampanjen ”30 dagar – 30 nej” där de uppmuntrar människor att leva sundare. De vill bland annat att man ska säga nej till att vistas mycket i solen, nej till alkohol och nej till att ligga i soffan. Kampanjen har mottagit kritik i sociala medier sedan den lanserades.

En av många kritiska kommentarer

”Hån mot de som får cancer”

En av alla de som kommenterat på Cancerfondens Facebooksida men vill vara anonym berättar att hon hoppas att Cancerfonden tänker till efter kritiken.

– Kampanjen är ett hån mot de som får cancer. Säg nej till cancer, det gör väl alla? Min man har precis fått diagnosen och sen kommer de och det verkar som att det är så himla lätt vara hurtig.

På Facebooksidan går det att läsa fler kritiska kommentarer.

”Men hallå?! Vem säger ja till cancer?”, lyder en kommentar.

”Fel att lägga mer skuld på den som är drabbad. Har själv levt hyfsat rätt enligt er slogan men är ändå drabbad. Känns som att ni slår på den som ligger”, lyder en annan kommentar.

”Vill absolut inte skuldbelägga någon”

Cancerfonden själva har tagit åt sig kritiken men understryker samtidigt vikten av att informera allmänheten om hur man kan förebygga cancer.

– Vi var förberedda på att en sån här kampanj kunde skapa debatt. Det handlar ju om prevention och hur man ska leva sitt liv, men vi vill absolut inte skuldbelägga någon som drabbats. Men en tredjedel av all cancer går att förebygga, det visar forskning som sammanställts av WHO, även om det för mer än hälften handlar om slump och otur. Man kan aldrig veta varför cancer drabbar en enskild person. Samtidigt har vi ett uppdrag, vi arbetar för att färre ska drabbas av cancer. Alla har rätt till kunskap för att de sedan ska kunna göra medvetna val, säger Johanna Faijersson, pressansvarig på Cancerfonden till Aftonbladet.

”Oerhört provocerande”

Brit Stakston, mediestrateg, är en av de som kritiserat kampanjen allra hårdast och tycker den är skuldbeläggande.

– Jag tycker kampanjen är väldigt dålig och väldigt skuldbeläggande. Som att man med 30 små tips ska kunna klara sig från cancer. Det är oerhört provocerande för alla de som varit i närheten av cancer. Tänk också på de som gör alla de här tipsen i 30 dagar och får cancer dag 31. Och de som fått cancerbesked idag, har de tackat ja till cancer?

Följ ämnen i artikeln