Sellpy tappade bort 29-åriga Jummis varor – tog betalt ändå

Publicerad 2024-04-12

Jummi Engsödegård, 29.

Jummi Engsödegård, 29, skickade in sin begagnade kamera till Sellpy.

Men säljhemsidan tappade bort varan – och tog betalt.

– Det känns ju helt sjukt att de gör så, säger han.

Förra veckan hörde Jummi Engsödegård av sig till second hand-företaget Sellpy.

Han undrade vad som hänt med hans kamera och objektiv. Varorna hade han skickat in till företaget för försäljning – i juli 2023.

– De senaste månaderna har jag såklart tänkt att det är lite konstigt att det tagit sådan tid med att få ut mina annonser. Men när jag kollat mitt konto har det alltid stått att Sellpy hanterat och bearbetat mina grejer, säger han.

Jummis mejlväxling med Sellpy.

Erbjöds kompensation

I ett mejl svarar Sellpy att de tappat bort Jummi Engsödegårds varor – och att de misstänker att kameran och objektivet skänkts till välgörenhet av misstag.

Han erbjuds då en kompensation.

– Deras förslag var att jag skulle få 480 kronor för kameran och 340 kronor för objektivet. Men då har Sellpy dragit av en andel på omkring 40 procent från ursprungspriset.

I sitt mejl skriver Sellpy att de baserat priset på vad han som ”säljare fått om företaget sålt varorna”.

– Hade jag sett annonsen hade jag aldrig godkänt att de sålde en så pass bra kamera för ett så lågt pris, säger Jummi Engsödegård och fortsätter:

– Jag tror att kameran skulle kunna säljas för minst 1 000 kronor. Kanske till och med 1 200 kronor.

”Känns inte rätt”

Efter att han uttryck missnöje över beloppet valde Sellpy att höja utbetalningen med några hundralappar.

Men Jummi Engsödegård är ändå inte nöjd.

– Jag känner mig väldigt upprörd över hur de hanterat det här. Jag gillar att tänka cirkulärt och tycker att det är bra med secondhand. Men nu känns det ju som att företaget lurat mig, säger han.

Sellpy backar: Undantag

Efter att Aftonbladet sökt Sellpy för en kommentar återkommer de till Jummi Engsödegård.

”Vi har kommit fram till att vi kommer göra ett undantag från vårt säljavtal och återbetala dig den summan som varorna hade sålts för hos oss”, står det i mejlet.

Totalt får han tillbaka 1 850 kronor.

– Det känns lite konstigt att de ska behöva frångå sina rutiner. Det känns inte rätt att de gjort så här från början. Jag kommer inte att fortsätta sälja saker på Sellpy.

”Hanterar miljontals varor”

Andrea Maricic, pr-manager på Sellpy, svarar i ett mejl till Aftonbladet:

”Vi hanterar miljontals varor varje månad och trots vårt löpande kvalitetsarbete inträffar det ibland att misstag sker. Vi kommenterar inte specifika ärenden, men är i kontakt med kunden kring detta”.

Hon fortsätter:

”Vi strävar alltid efter att ha nöjda säljare och kunder och kommer framöver att ytterligare intensifiera vårt kvalitets­arbete. Vi ser löpande över nivåer och belopp när det kommer till kompensation och ersättning och strävar efter att alla kunder och säljare ska bli nöjda”.

Följ ämnen i artikeln