Polisens fordon – olagliga

Publicerad 2012-08-26

De blev för snabba för lagen på sina trimmade fyrhjulingar

För snabb. Med polisens ostrypta motorer kommer fyrhjulingen upp i 115 kilometer – vilket inte är tillåtet enligt lag.

Polisens fyrhjulingar var ostrypta – och förbjudna i gatutrafik.

Då fick maskinerna köras med släpvagn till verkstad.

– Vi kan ju inte åka omkring med olagliga saker, säger trafikpolischefen Mats Lanebo.

Får inte köras utan måste i stället lastas på släp.

Polisen i Söderort i Stockholm har nyligen skaffat två fyrhjuliga motorcyklar, Polaris XP 850.

För att vara tillåtna för väg­trafik får fyrhjulingar ha högst 20 hästkrafter. Men de aktuella modellerna är ostrypta och nästan fyra gånger så starka: 77 hästkrafter.

För stark

I den gatulagliga versionen går det att komma upp i knappt 80 kilo­meter i timmen. Ostrypt är maxfarten uppåt 115.

Polisfacket slog larm när det blev känt att medlemmar skulle skickas ut i trafiken på i praktiken olagligt trimmade maskiner.

Då bestämde högre chefer att de skulle köras till verkstad på släpvagn för åtgärd.

Enligt Aftonbladets uppgifter är det samma chefer inom polisen som tidigare lyckades köpa loss nästan oanvända tjänstemotorcyklar till en bråkdel av det verkliga värdet, som beställt fyrhjulingarna.

Bra PR inför buset

Fordonen är populära vid övervakning av parker och cykelbanor, vid räddningsinsatser i oländig terräng och vid olyckor där vägar korkat igen.

– De har dessutom ett fruktansvärt bra pr-värde. När man stannar till kommer folk fram och är nyfikna. Till och med personer som finns i våra register kommer fram och pratar, säger Mats Lanebo,­ tillförordnad chef för ­trafikpolisen i Söderort.

Han tycker inte att det finns ­någon anledning att gå vidare med ärendet.

– Nej, någon har gjort fel, men om det är någon inom polisen ­eller om det är leverantören, vet jag inte. Det är beklagligt men nu är de åtgärdade.