Regeringen slår tillbaka mot bensinjättarna: ”Anmärkningsvärt – borde ha en ödmjukare ton”

Finansminister Elisabeth Svantessons hårda ord efter bensinbolagens kritik

Publicerad 2023-05-09

Sänkt reduktionsplikt kan få liten eller ingen effekt, menar flera bensinjättar – som kritiserat regeringens beräkningar.

Nu vevar finansminister Elisabeth Svantesson tillbaka.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt verkligen. De har dessutom gjort stora vinster på en hög reduktionsplikt. De borde ha en ödmjukare ton till att ställa om, säger hon.

Regeringens utspel om att sänka reduktionsplikten ledde inte bara till klang och jubel.

Flera olje- och bensinjättar markerade missnöje, och sådde tvivel om den nya politiken verkligen skulle leda till en sänkning på 5,50 kronor per liter diesel.

En kritik som nådde finansminister Elisabeth Svantesson.

– Framför allt är det bensinbolagen och oljejättarna som säger det. Jag tycker det är en märklig inställning till frågan och rätt så bekymmersamt. Vi berättade i oktober vad vi skulle göra, och de har haft lång tid att ställa om så jag förväntar mig naturligtvis också att de anpassar sig efter det beslut vi tar, säger Svantesson.

Finansminister Elisabeth Svantesson, M.

”Talar i eget intresse”

Finansministern menar att beslutet är fattat med fokus på svenska hushåll, och att det är upp till bensin- och oljebolagen att klara sig.

– Faktum är att efterfrågan på biodrivmedel ökar i hela EU. Preem exporterar till många länder, det handlar inte bara om Sverige. Men Sverige har haft en extrem politik för drivmedel som har gjort att vanliga människor som måste ta bilen har haft det otroligt tufft, och ännu tuffare med inflation. Att efterfrågan på biodrivmedel generellt skulle minska ser jag som väldigt liten. Det handlar om att bolagen talar i sitt eget intresse.

Men det du kallar extrem politik för drivmedel är ju politik som du röstade för. Varför gjorde du det?

– Vi ska vara väldigt tydliga och klara med att vi har varit skeptiska. Men när vi också såg konsekvensen av detta har ju jag och Moderaterna varit ute med att man ska sänka drivmedelsskatten. Men också långt tidigare än oktober, långt innan valet, var vi väldigt tydliga med att reduktionsplikten gör det alldeles för dyrt för hushåll. Den farhågan har besannats minst sagt, och det är därför vi sänker.

Vad gör ni 1 januari om ni inte ser att effekten blir den ni ville? Kommer ni sänka skatterna?

– Nu har bolagen haft gott om tid att börja ställa om, de har fortfarande många månader på sig. Vi räknar självklart med att man också är lyhörda på detta och att priserna sänks, som vi ser enligt våra beräkningar.

Två politiska sidor

I sina beräkningar har regeringen utgått från den höjning av reduktionsplikten som enligt den tidigare planen skulle träda i kraft 1 januari 2024. Den beräknade sänkningen på 5,50 kronor per liter diesel ska alltså inte jämföras med dagens dieselpris.

Blir det inte missvisande att ni räknar på en nivå vi aldrig haft, och som egentligen under regeringen varit aktuell?

– Det är ju en nivå som ligger enligt plan nu. Den planen finns ju, det är den vi stoppar och sänker och det är ju relevant. Faktum att vi har många partier i riksdagen som vill höja reduktionsplikten från 1 januari. Vi vill både stoppa höjningen och sänka reduktionsplikten. Det finns två politiska sidor där några vill höja och några vill sänka, och skillnaden är 5,50 kronor.

Tycker du inte det blir missvisande kommunikation för vanliga konsumenter?

– Nej, jag pratar ju med dig nu och berättar som det är. Jag tycker inte det är missvisande, utan säger precis som det är.

Kunde man ha varit tydligare från början?

– Jag har nog varit tydlig hela tiden i diskussioner och debatter, vi har pratat om den här frågan under lång tid och tydliggjort att det finns två sidor. Det finns partier som vill fortsätta med extremhöjningarna och partier som vill sänka till EU:s mininivå. Det är där skillnaden finns i politiken.

Victor Stenquist