Ulf Kristersson om reduktionsplikten: ”Reder ut det nu”

Publicerad 2023-05-01

Partiernas förhandlingar om reduktionsplikten har gått i stå och lyfts nu till partiledarnivå.

Statsminister Ulf Kristersson är övertygad om att regeringens beslut leder till lägre bränslepriser.

– Ja, det kommer det göra, säger han.

Turerna kring reduktionsplikten, alltså inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel, har varit många.

Att förhandlingarna har varit i full gång har varit känt, men under torsdagen uppgav SD-ledaren Jimmie Åkesson att frågan nu hamnat på allra högsta partiledarnivå.

– Det är ganska unikt, vi förhandlar inte jättemycket på partiledarnivå, men det här är en sådan fråga, sa han till SVT.

SD:s partiledare Jimmie Åkesson.

Andra gången hittills

Det är bara andra gången under mandatperioden som en fråga inte har kunnat lösas ut av de politiskt sakkunniga eller till slut partiernas respektive chefer på samordningskansliet.

Enda gången tidigare gällde saken frågan om att säga ja eller nej till EU-frågan om ett förbud av förbränningsmotorer från 2035. Då förlorade SD förhandlingarna, uppgav Gustav Gellerbrant, SD:s chef i samordningskansliet, när han mötte riksdagsjournalister i tisdags.

Statsministern säger att ordningen för att få fram ett regeringsbeslut följs.

Förhandlingarna i frågan väntas inledas på partinivå inom kort.

– Vi har en förhandlingsordning som vi följer, det är inget dramatiskt. När fyra partier ska enas om en ståndpunkt som ska landa i ett regeringsbeslut har vi en ordning för detta, och den ordningen följer vi nu. Jag vet inte exakt var frågan ligger. Några frågor landar på partiledarnas bord, och så har det alltid varit i regeringar som behöver samarbeta för att komma fram till resultat, säger Ulf Kristersson.

Det är ju ovanligt att samordningen inte löser ut frågor. Hur svårt är det med reduktionsplikten och vad är ert ingångsvärde i förhandlingarna?

– Vi har ju en överenskommelse om reduktionsplikten. Vi kan inte lägga alla ägg i samma korg och bara entydigt driva upp svenska bensin- och dieselpriser, det är en helt orimlig politik, och det gick vi till val på. Sedan finns ett antal EU-frågor som påverkar vårt ställningstagande och det är dom vi håller på att reda ut nu.

Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för SD.

Tidigare väckte SD:s Oscar Sjöstedt stor uppmärksamhet när han i ett utspel krävde att reduktionsplikten skulle ner till noll procent, annars kunde en regeringskris stå för dörren. Nu har partiet tonat ner förväntningarna, och Jimmie Åkesson uppgav för SVT att han ser en inblandning på runt 5–6 procent som en rimlig nivå.

Lovar lägre priser

Exakt hur en sänkning kommer att påverka priset på diesel eller bensin vid pump har varken experter eller politiker kunnat ge tydliga svar på. Världsmarknadspriser och kronans värde mot dollarn har starkare påvekan.

Vad ser du för effekter av detta, kommer det leda till lägre priser?

– Ja, det kommer det göra. Man kan också vända på steken, skulle vi fortsätta nuvarande banan med Europas högsta nivå, skulle det få enorma konsekvenser. Man kan inte straffa alla Sveriges bilister på det sättet. Den långsiktiga frågan handlar om elektrifiering, vi vill ha bilar som går på ren och fossilfri el i Sverige och då kan inte reduktionsplikten vara det enda verktyget man använder för att minska utsläppen. 

Följ ämnen i artikeln