Ödesveckor väntar – nu inleds förhandlingar om reduktionsplikten

Publicerad 2023-04-13

Regeringspartierna och Sverigedemokraterna är i intensiv informationsinhämtningsfas – och förhandlingarna om reduktionsplikten inleds i närtid, enligt Aftonbladets uppgifter.

Ödesveckor väntar, då hela Tidöavtalets fundament ställs på styrkeprov.

– Det kan bli de tuffaste förhandlingarna vi har haft, säger en centralt placerad SD-källa.

Sverigedemokraternas mål är tydligt: Reduktionsplikten bör sänkas till EU:s miniminivå.

Det var också den formuleringen som presenterades när nya regeringen tillträdde, där Tidöavtalet skulle lägga grunden för samarbetet mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Enligt Aftonbladets uppgiftslämnare väntas de skarpa förhandlingarna om reduktionsplikten inledas redan denna eller nästa vecka.

– För oss är det en helt central fråga som, liksom alla frågor i Tidöavtalet, ska genomföras i sin helhet, helt enkelt. Jag är orolig för att de vill omförhandla, och försöka ta betalt två gånger, säger SD-källan och fortsätter:

– En del av uppgörelsen för att Liberalerna skulle få sitta med i regeringen var att allt i avtalet ska genomföras, punkt slut. Skulle vi börja tumma på det så är det klart att det är fara och färde med allting.

Från vänster: Liberalernas partiledare Johan Pehrson, Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, statsminister Ulf Kristersson (M) och Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch.

Teknikalitet öppnar upp

I Tidöavtalet nämns inte reduktionsplikten specifikt. Däremot står det att politiken bör rikta in sig på ”lägre drivmedelspriser”. Men efter att ha låtit studera framför allt två EU-direktiv, om förnybarhet och bränslekvalitet, anser SD nu att någon miniminivå egentligen inte finns och att målet därför borde vara noll.

– Det är ingen hemlighet att det finns parter i samarbetet som driver på för en högre nivå, men vi har inte kommit så långt att de olika partierna fått bekänna färg. Det kan bli de tuffaste förhandlingarna vi haft, vilket innebär att det är svårt att se framför sig hur lång tid de tar.

Men en teknikalitet gör att Sverigedemokraterna kan vika sig i frågan om att nå ner till noll procents reduktionsplikt.

– Det är viktigt att se det i den kontext som det förhandlades om i höstas. Då fanns en viss förvirring i debatten och en uppfattning var då, som inte formulerades i Tidö, att miniminivån skulle komma att ligga på både sex procents utblandning för både bensin och diesel, säger Aftonbladets källa.

Statsminister Ulf Kristersson (M) visar upp Tidöavtalet.

Hängt över samarbetet

Av flera skäl vill man dock att det ska gå så fort som möjligt. Dels för att ge branschen en möjlighet att förbereda sig på den nya omständigheterna, men också för att klimat- och miljödepartementet behöver remittera en ny promemoria, där det bland annat kommer ingå nya konsekvensanalyser.

– Frågan har hängt över oss i samarbetet, så det är klart att det skulle vara tacksamt att landa den snart. Vi är i en fas där många av de allra största och mest centrala utredningarna ska tillsättas kring straffskärpningar och asyllagstiftning. Det är en intensiv vår som väntar.

Sverigedemokraterna kommer också att kräva att en tydlig plan om byggandet av ny kärnkraft snart tas fram om man inte kan få med sig regeringspartierna på förslaget att återstarta Ringhals 1.

En annan centralt placerad SD-källa uppger att man går in i förhandlingarna med ett öppet sinne.

– Vi går aldrig in i en förhandling med ultimativa krav, för då är det svårt att diskutera med andra. Vi har presenterat vårt ingångsvärde i diskussionen och det är att reduktionsplikten ska bort, men det är inte så att vi föregår en förhandling och förklarar vad den ska leda fram till

Victor Stenquist