Nu satsar vi ännu mer på journalistiken

Aftonbladets chefredaktör om ett riktigt starkt år

Om knappt en månad, den 25 januari, har Aftonbladet rapporterat live om corona i två år. Dygnet runt. Över 50 000 inlägg senare är det dags att summera 2021. Och trots pandemin, så var det ett bra år.

Rekordmånga tar del av vår journalistik. Det är för oss en glädje.

Tack till dig som väljer Aftonbladet!

Det finns egentligen bara ett sätt att mäta framgång för en redaktion – vilket genomslag har du?

För oss på Aftonbladet är det vår ständiga drivkraft, vi vill nå många med vår journalistik, alltid vara bättre. Vi sätter hela tiden igång nya initiativ för att du och andra läsare ska vilja komma – och stanna.

Vi utvecklar vårt innehåll och vår sajt, förbättrar funktioner i appen, skruvar på tjänster, mix och tilltal. Varje morgon räknar vi er, vi gläds åt framgången och kastar oss över svagheterna, det vi kan göra bättre. I grunden handlar det om en stark gemensam kultur.

Folkets förstaval

Sedan decennier är Aftonbladet svenska folkets förstaval för nyheter, 80% av den dagliga publiken går direkt till oss, andra hittar till nyhetssajten via sök eller sociala medier.

Nyheter är lika med Aftonbladet. Men det är också sport, mix, underhållning och interaktion.

Numer kan du chatta med Aftonbladets redaktion dygnet runt. I Supernytt finns det snabba nyhetsflödet – och möjlighet att ställa frågor direkt till redaktionen.

I chattarna ägnar vi oss åt allt från corona till husdjur, julpynt, elpriser och ensamhet.

I det rosa Sportbladet kan du snacka med Erik Niva, Marcus Leifby, Johanna Frändén och Simon Bank.

Du kan diskutera dagens ledare direkt med Anders Lindberg.

Hos Nöjet kan du bryta din syn på musik, tv och kändisar mot – eller med – Markus Larsson, Linn Elmervik och Natalie Demirian.

Hos Kulturen kan du delta i en bokklubb med Karin Pettersson.

I coronaliven försöker vi ge hela bilden av pandemin – och du kan alltid fråga, kommentera och prata med Nivette Dawod och redaktionens hjärta, breakingdesken.

Du kan ställa frågor till Lena Mellin eller chatta med kockar, meteorologer och privatekonomer.

Det är ett samtal och en interaktion som vi förr bara kunde drömma om. Det är också en ny typ av journalistik som profilerar Aftonbladet: live, inbjudande och närvarande.

Under pandemin har Aftonbladet nått fler än någonsin, sedan i somras runt fyra miljoner människor, varje dag. Det är hisnande. Men det är också ett stort ansvar.

Aftonbladet sätter ofta agendan, det vi gör och skriver får enormt genomslag. Därför måste vi hela tiden utveckla, stärka och förnya journalistiken.

Vi har under året satsat mer på nyhetsarbetet och vår featurejournalistik, vi har fortsatt att bygga vår Plustjänst och Sportbladet. Vi har satsat rejält på poddar och Aftonbladet Daily är nu Sveriges största nyhetspodd.

2020 slog pandemin hårt mot annonsmarknaden, Aftonbladet tappade hundratals miljoner i intäkter och vi fick genomföra ett omfattande sparpaket.

Men i år, 2021, har vi lyckats vända med full kraft. Annonsmarknaden har varit stark, våra digitala prenumerationsintäkter i Plus har slagit nya rekord, vår hälsotjänst Wellobe når över alla sina mål. Vi har byggt nya digitala intäkter som till exempel Aftonbladet Shop.

När vi stänger det här året gör vi det med en stark solid affär, många nya medarbetare och spännande planer. 

Här är något av det vi satsar på 2022:

  • Vi stärker vår breaking- och nyhetsredaktion med fler reportrar och redaktörer. Vi satsar mer på grävande och berättande journalistik med bland andra hyllade reportrar som Linda Hjertén, Andreas Cervenka och Oisín Cantwell.
  • Vi satsar stort på vårt Plusinnehåll, för dig som är prenumerant. Missa till exempel inte den flerfaldigt prisade Peter Kadhammar på hans resa till ”Revolutionen i norr” eller våra populära Plustester av allt från oxfilé till smink och hörlurar.
  • Vi ska resa mer och skildra ett Sverige i förändring. Vi har skickat några av våra största profiler till deras hemorter runtom i Sverige för att skriva årets Vintersaga. I den första delen åker Malin Wollin och Magnus Wennman till Rockneby, läs det här.
    Eller se redan nu när Erik Niva, Linn Nordström och fotograf Pontus Orre ger sig ut på en resa för att utse ”Stadens största”. Upplev Sverige med Aftonbladets Mauri Hermundsson i succépodden Topp 1 i Sverige eller i Uppdrag Mat.
  • Vi satsar såklart stort på valåret och vår politikbevakning i alla kanaler. Värm upp redan nu med podden En runda till med Lena Mellin, My Rohwedder och Soraya Hashim.
  • Vi kommer att göra mer video och livesändningar, vi förstärker med flera nya medarbetare för att fortsätta göra landets bästa videojournalistik, inspirerande och engagerande innehåll om allt från politik till tips och tricks i köket.
  • Vår poddsatsning växer tillsammans med våra kollegor på PodMe.
  • Vi bygger ut vår matsatsning tillsammans med tv-kanalen Godare.
  • Sportbladet laddar för ännu ett spännande sportår och toppar laget med Daniel ”Disco” Kristoffersson och flera andra nyförvärv. Men sporten tar sig också an berättelsen om Sverige, har du missat Brenning & Bardells reportage om Värmdös veteranlag för barn så läs det här.
  • Vi ska värna Aftonbladets pappersutgåva och göra en ännu bättre e-tidning.
  • Samtidigt bygger vi ut vårt affärs- och marknadsgäng och teamet som utvecklar det digitala Aftonbladet. De vars arbete inte syns på samma sätt som redaktionens, men som är lika viktigt. Med en solid affär, ett starkt varumärke i alla kanaler och en användarvänlig produkt står också journalistiken starkare.

Så, vi har mycket att se fram emot och bjuda på under 2022. Mitt nyårslöfte blir att vi ska göra vårt absolut bästa för dig som läser, tittar och lyssnar på Aftonbladet!

Ett riktigt Gott nytt år önskar jag er allesammans.