Swedbank varnar för nya telefonbedragare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-21

Nu varnar Swedbank sina kunder för en ny misstänkt bedrägerivåg.

Bovarna ringer vanliga kunder och lurar till sig bankkoder.

Bara denna vecka har fyra nya fall polisanmälts.

VILL HA KODEN Bedragaren ringer upp kunden och ber om personnummer och bankkoder. Ofta presenterar han sig som säkerhetschef, IT-chef eller polis.

Förra veckan åtalades 15 personer, misstänkta för att från Vallentuna legat bakom omfattande bedrägerier.

Genom att ringa Swedbanks kunder och utge sig för att komma från bankens säkerhetsavdelning lurade de till sig hemliga uppgifter och stal sammanlagt närmare en miljon kronor.

Bedrägerierna från Vallentuna skedde främst under 2008.

Ny liga i farten

Nu misstänker polisen och Swedbank att en ny liga är i farten. Under tisdagen polisanmäldes fyra fall. Där har bedragarna använt samma tillvägagångssätt som Vallentunaligan.

En teori är att de nya bedragarna granskat polisutredningen mot Vallentunaligan, som blev offentliga i samband med åtalet förra veckan.

På så sätt kan den nya ligan enkelt ha fått idéer och tips om hur de bäst luras.

– Bedragarna har vid ett flertal tillfällen presenterat sig som anställd i Swedbank, säkerhetschef, IT-chef eller polis, säger Emma Bergfeldt vid Swedbanks pressavdelning.

Vill ha koderna

Sedan försöker de komma över personliga uppgifter såsom personnummer och koder till internetbanken.

Utredningen är i sin linda, och omfattningen av den nya ligan är ännu inte känd. Men klart är att bedragarna är från Sverige, och inte tycks rikta in sig på någon specifik grupp av människor.

Därför varnar nu Swedbank alla sina kunder.

– Som kund är det viktigt att alltid tänka på att aldrig lämna ut personliga koder. Swedbank ber aldrig sina kunder att lämna ut uppgifter via telefon eller e-post, säger Clas Ericsson, chef för Swedbank säkerhet.

Banken ersätter inte

Swedbank ersätter inte kunder som själv lämnat ut sina uppgifter och blivit av med pengar.

Enda hoppet för drabbade kunder att få tillbaka besparningarna är att få bedragarna fällda i rätten.