Blomstrande tidningsbransch hotas av corona

Av: TT

Publicerad:
Uppdaterad:
En försäljare läser en dagstidning på gujarati i Ahmedabad i västra Indien. Arkivbild från 2016.
Foto: Ajit Solanki
En försäljare läser en dagstidning på gujarati i Ahmedabad i västra Indien. Arkivbild från 2016.

Bara för några månader sedan trotsade de den globala medietrenden och ökade sina upplagor. Men nu vacklar Indiens dagstidningar under trycket av en allt värre coronakris.

Med anledning av nedstängningen som inleddes den 25 mars har många tidningar inte kunnat gå i tryck samtidigt som många velat hålla tidningsutdelare på avstånd av rädsla för att dessa ska föra med sig smitta.

Men det största slaget mot tidningsbranschen är det stora annonstappet som krisen inneburit. Hundratals journalister har förlorat jobbat eller fått sina löner sänkta. I Bombay har en hjälporganisation ordnat utdelning av matpaket till arbetslösa reportrar.

Indien har länge stått emot digitaliseringens effekter men nu har några av stadens tidningar gått under medan vissa nationella tidningar oroar sig för hur de ska få tillbaka sina läsare, säger en redaktör till AFP.

Engelskspråkiga dagstidningar i städerna Pune och delstaten Goa är några exempel på tidningar som lagts ner den senaste tiden. Bland de drabbade tidningarna med nationell räckvid finns jättarna Hindustan Times och Times of India som båda fått avskeda en stor andel personal, skära i löneutgifterna och stängt kontor.

Indien har hittills rapporterat över 350 000 bekräftade fall av coronasmitta och närmare 12 000 dödsfall.

PODD Nivette Dawod: Dödsfallen kan vara mycket högre

Iran är det land i Mellanöstern som drabbats hårdast av corona och den kurva man lyckats plana ut tidigare verkar nu ha stigit till nästan lika höga nivåer som det var i mars. Varför drabbas Iran av en andra våg, vad betyder det för övriga länder i världen och vad kommer hända i landet framöver? Det här tar vi upp i dagens Aftonbladet Daily.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE