Återställ våtmarker sågas av PR-gurun: ”Klart folk blir förbannade”

Uppdaterad 2023-03-07 | Publicerad 2023-03-06

De har kapat mellomyset, limmat fast sig på E4 och stormat fotbollsmatcher.

Allt för att ”återställa våtmarkerna”. Men har alla förstått budskapet?

– Jag hade avrått från den här strategin, säger PR-gurun Paul Ronge.

Återställ våtmarker hamnade i rampljuset förra helgen när en ensam demonstrant tog sig upp på scenen mitt under Loreens framträdande på Melodifestivalen.

Innan dess har aktivister från gruppen stormat Idol, svenska cupenfinalen i fotboll och dömts i tingsrätten efter att ha limmat fast sig på E4.

PR-experten Paul Ronge har följt demonstranternas strategi. Och han är inte imponerad.

”Attackerar vanligt folk”

– Ett problem med den här rörelsen är att mycket upplevs som att man attackerar vanligt folk. Om man kedjar fast sig på en motorväg så ambulansen inte kommer fram, det är klart folk blir förbannade, säger han och fortsätter:

– Den här passionen för våtmarker, det kan uppfattas som att ”den är riktad mot mig som är en pösig svensk som behöver väckas upp”. Så blir folk arga.

Ronge ställer sig också tveksam till om aktivisternas budskap nått fram till befolkningen.

– Nej, faktiskt inte. Frågan är ju komplicerad, det vill säga hur avsaknad av våtmark påverkar klimatet. Jag såg ett jättebra program om det och frågan är viktig. Men allt drunknade i debatten om hur SVT och Loreen själva tacklade debaclet.

Paul Ronge.

”Blir mer impopulära”

Ronge beskriver Återställ våtmarkers stormning under Melodifestivalen som en genväg för att väcka uppmärksamhet. En metod som PR-gurun själv avråder ifrån.

– Om man inte själv kan se en väldigt klar koppling mellan aktionen och det man kritiserar skulle jag avrått från det. Om Green Peace ger sig in och hindrar ett oljebolag från att borra ny olja, då är aktionen kopplad till det. Men när man går upp med ett plakat under Melodifestivalen ser folk inte plakatet, de ser bara någon som stör en sångerska. Det tror jag är den stora bristen.

– Hade någon av dem frågat mig, vilket nog inte fanns på kartan, hade jag avrått från att göra just det här. Jag hade sagt ”ni kommer få era 15 minutes of fame men bara bli mer impopulära”.

”Nej tack, Paul Ronge”

Återställ våtmarkers Pontus Bergendahl betackar sig från Paul Ronges PR-tips.

”Det är precis den sortens råd som har satt oss i det klimathelvete vi nu befinner oss i. I över 50 år har klimat- och miljörörelsen gullat med politiker och varit försiktig med att uppröra och oroa vanligt folk. Vi som agerar i Återställ Våtmarker säljer inte vår själ för att nå kortsiktig opinion eller för att vinna kommande val. Vi är nu i ett läge där vi behöver en snabb fredlig demokratisk klimatrevolution om vi skall ha en chans att rädda allt vi bryr oss om”, skriver han i ett mejl och fortsätter:

”Vi har visat, både medialt och opinionsmässigt, en väg framåt men den är inte bekväm varken för oss eller er som på olika sätt blir stoppade. Den ger dock alla oroliga människor i vårt land ett hopp om förändring genom handling mot en möjlig framtid. Ingen PR-Guru i världen skall ta det hoppet ifrån oss. Så nej tack, Paul Ronge, vi köper inte ditt tyckande”.