Övergivna ”spökbåtar” ger kommunen miljonräkning

Publicerad 2022-07-31

Nynäshamns gästhamn har under sommaren varit välfylld.

Men i hamnen finns också spökbåtar – båtar som ägarna lagt för ankar, och aldrig lättat igen.

– Ibland kan det vara vi som är tvungna att gå in och länsa för att hålla båten flytande, trots att vi inte vet vems det är, säger Rikard Andersson, hamnchef i Nynäshamns kommun.

I Nynäshamns gästhamn ligger båtar vars ägare har övergivit dem.

Somrarna 2020 och 2021 präglades av pandemin och ledde till förändrade semesterplaner för de flesta utlandssemesterfirarna.

Flera blickade då mot havet och blev båtägare – många för första gången.

Men ett problem hamnen upplever i dag är de övergivna båtarna som guppar intill kajen.

Rikard Andersson beskriver fenomenet som problematiskt – både ur ett estetiskt- och ett miljöförstörande perspektiv.

– Att först bärga, sen sanera, och till sist skrota båten kan kosta flera hundratusen kronor.

Det är svårt att veta vems de kvarlämnade båtarna är eftersom det inte finns något båtregister. Om ägaren inte ger sig till känna är det kommunen som får stå för notan.

– Det är fortfarande ett problem, men vi har jobbat jättemycket med frågan i samarbete med polisen och andra myndigheter. Det har fungerat jättebra, säger Rikard Andersson.

Han tror inte att det är ”pandemibåtarna” som nu överges, utan att det rör sig om äldre båtar.

”Båtarna har blivit större”

I antal båtnätter slog gästhamnen rekord år 2019. Året efter sjönk båtnätterna i hamnen med 40 procent.

2021 närmade hamnen sig siffrorna från innan pandemin – och enligt Rikard Andersson kan hamnens rekord för båtnätter i år komma att slås.

– Nu ser vi massor av tyskar och nederländare igen, för det är främst där som bortfallet har legat. Det ser ut att bli ett jättebra år.

Bland båtarna som lägger till i hamnen är fördelningen ungefär jämn mellan motor- och segelbåtar. Däremot har Rikard Andersson lagt märke till något annat.

– Båtarna har blivit något större under de senaste åren. Jag tror folk har mer pengar att lägga på båten.

Erik Wickgren, vd för Seacastle och Öregrund Marine Service.

Kriget saktade ner försäljningen

Under pandemin sålde Erik Wickgren, vd för Seacastle och Öregrund Marine Service, båtar i sällan skådat tempo.

Men inflation, räntor och ett allmänt osäkrare läge gör att försäljningen går trögare i år – åtminstone i de lägre prisklasserna.

– De som inte behöver ta lån kommer fortfarande in med lika bestämda steg som tidigare för att köpa båt, säger Erik Wickgren, vd för Seacastle och Öregrund Marine Service.

Båtförsäljningen i år började lovande för Seacastle, som säljer både nya och begagnade båtar, men runt krigsutbrottet i februari mattades försäljningen i lägre prisklasser av.

Vd Erik Wickgren är ändå nöjd med hur affärerna sett ut 2022.

– Vi märker av en tveksamhet bland kunder som vill finansiera båten dom ska köpa med ett fordonslån, osäkerheten runt ränteläget gör att vissa drar sig för att ta nya lån, säger Erik Wickgren.

Leveranstid på 14–16 månader

Inte heller de omdebatterade bensinpriserna verkar påverka båtturisterna nämnvärt.

– Båtsäsongen är kort och båtarna körs generellt relativt få timmar varje år. Så när det väl är säsong och sol så åker folk med sin båt, oavsett bränslepriserna, säger Erik Wickgren.

Leveranskedjor runt om i världen har upplevt vissa förseningar i år. Samtidigt råder det komponentbrist på vissa varor, vilket har påverkat Seacastle.

– Vi har haft en del förseningar på vissa märken där till exempel motorer har kommit senare än beräknat, Erik Wickgren.

Enligt honom har vissa båtar idag en leveranstid på 14–16 månader.

– Man bör agera nu eller tidig höst om man vill ha chans att få en båt inför nästa säsong, då går det i de allra flesta fallen.

Följ ämnen i artikeln