SJ efter sajthaveriet – kommer betala kunderna

Publicerad 2022-11-10

När SJ släppte sina julbiljetter natten mot onsdag kraschade sajten.

Strulet kvarstod in på torsdagen – nu säger SJ till TT att de kommer att betala ut ersättning till drabbade kunder.

– Vi förstår frustrationen bland de som gick upp tidigt och inte fick biljetter, säger Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ.

Som på en signal kraschade SJ:s sajt när jul- och nyårsbiljetterna släpptes under natten till onsdagen.

Problemet kvarstod långt in på torsdagsförmiddagen.

Många resenärer vittnar om att de suttit uppe långt in på natten eller gått upp extra tidigt för att fixa tågbiljetter.

Men många blev utan biljetter under sajthaveriet. Nu meddelar SJ att de kommer att ersätta kunder som drabbats av biljettkaoset.

”Förstår frustrationen”

Många fick vänta länge på att få boka sina biljetter. Andra lyckades boka men kastades sedan ut från sidan.

– Vi förstår den frustrationen som många har känt, säger Jonas Olsson, presskommunikatör på SJ.

Olsson vill inte konkretisera vilken typ av ersättning som kan komma att bli aktuell.

1,2 besökare första dygnet

En intensiv period.

Så sammanfattar SJ:s Jonas Olsson de två senaste dagarna.

I år hade hemsidan över 1,2 miljoner besökare första dygnet efter att biljetterna släpptes. Förra året hade hemsidan 440 000 besökare första dygnet.

– Det var väldigt många besökare, konstaterar Jonas Olsson.

Släppet av decemberbiljetterna skulle egentligen ha skett i september. Men det drog ut på tiden på grund av försenad planering från Trafikverket.

SJ kommer betala sina kunder efter sajtstrulet

Beskedet: Nytt kösystem

SJ har tidigare uppgett att de var beredda på att trycket på sajten skulle bli högt.

– Vi hade en högre beredskap på it-avdelningen. Vi hade tagit höjd, men det var tre gånger fler som besökte sajten i år. Vi har dragit lärdomar av det här som vi kommer implementera nästa gång, säger Jonas Olsson.

På torsdagskvällen uppgav SJ att ett nytt kösystem kommer att införas efter sajthaveriet, rapporterar TT. En annan orsak bakom problemet var kopplat till det befintliga bokningssystemet.

– Med facit i hand så ser vi att det fanns lösningar som vi borde ha implementerat, säger Monica Lingegård till TT.

Följ ämnen i artikeln