Ungdomarna om nya EPA-kraven: ”Håll kvar gränsen vid 15”

Publicerad 2024-02-28

RIMBO. 16-årsgräns, tuffare körprov och högre maxhastighet.

De nya reglerna för A-traktorer, som EU röstade fram i förmiddags, väcker blandade känslor hos yngre.

– Ute där jag bor går det inga bussar, säger Holger Nord, 16 år.

I Sverige finns det runt 56 000 registrerade A-traktorer, i folkmun kallade “EPA”. Några av de ungdomar som kör fordonet tycker att den föreslagna höjda åldersgränsen, från 15 till 16 år, är dålig.

– 15 är en bra gräns, speciellt för oss ungdomar som bor på landsbygden, säger Rasmus Söderberg, 17 år.

I dag räcker det med ett AM-körkort för att köra A-traktor, men med de nya kraven krävs det ett B1-körkort. Det betyder att man måste göra både teori- och körprov innan man ger sig ut på vägarna på riktigt. 

Rasmus Söderberg, Holger Nord, Signe Jonsson och Axel Lundin i Rimbo tycker att 15 år är en bra gräns.

”De allra flesta kör redan säkert”

Rasmus Söderberg och Holger Nord bor utanför orten Rimbo, som ligger ungefär en timme norr om Stockholm. Där “har alla en EPA”. De säger att det nya kravet om körprov är bra för trafiksäkerheten, men att de allra flesta som kör EPA redan kör säkert.

– Här ute är det många ungdomar som kör EPA bra som kanske inte får köra mer nu, säger Rasmus.

Holger Nord flikar in.

– Ute där jag bor går det inga bussar. Då är det ju bra med EPA, så man kan träffa kompisar och så. Men hårdare krav är bra. Man ser ju vissa i trafiken som inte ens har övningskört.

Enligt honom är det framförallt landsbygden, och dess brist på bussar, som gör att många väljer att skaffa en EPA. 

– Samtidigt är det ju många som får ett stort bilintresse. Har ens polare EPA, då vill man själv skaffa en, säger han. 

”Är ju gjorda för att smälla i 200 blås”

Förra året införde regeringen nya regler för A-traktorer: krav på säkerhetsbälte och krav på vinterdäck. Nu vill EU att maxhastigheten höjs från 30 km/h till 45 km/h.

– Det är bra, det blir ju inte lika många dumma omkörningar då, säger Signe Jonsson, 16 år.

– Och bilarna är ju gjorda för att smälla i över 200 blås, säger Rasmus Söderberg.

De förslagen som röstades fram kommer inte att tas i effekt nu direkt, utan de måste först diskuteras av EU:s ministerråd. Det lär dock dröja till i höst innan en uppgörelse är klar – och sedan ännu längre innan reglerna träder i kraft.

Följ ämnen i artikeln