Sökttrenderna ger svar om samtiden

Uppdaterad 2019-11-19 | Publicerad 2013-12-17

Detta sökte vi på mest under året

Aftonbladet, Blondinbella och kladdkaka. Det är söktermer som toppar listorna över de mest sökta termerna 2013. Samtidigt tycks allt fler söka efter mer nyttig mat än tidigare.

– Listorna visar den tidsanda som vi lever i just nu, säger Jonas Wallentin, chefsanalytiker Google Sverige.

Varje år presenterar Google Sverige listor med det som svenskarna sökt på mest under året. Bland de söktermer som ökat mest under året ligger den omkomne filmstjärnan Paul Walker i topp.

Men av de ord vi sökt mest dominerar svenska söktermer som melodifestivalen och Yohio, vilket enligt Jonas Wallentin chefsanalytiker Google Sverige, är något av ett trendbrott.

– Förra året  dominerades vi av internationella söktermer medan vi i år ser nationella. Nu söker vi efter svenska program, idrottsstjärnor och svenska nyheter, säger han.

Och bland de tio mest eftersökta personerna under 2013 återfinns endast svenska kvinnor.

Melodifestivalen populärt

Dominerande på listorna är melodifestivalen, som efter Paul Walker är den sökterm som ökat mest under året.

– Det kan bero på att Sverige stod som arrangör i år, säger Jonas Wallentin.

Enligt honom kan man även spå en ökat hälsotrend bland svenska folket.

– Vi söker mer efter nyttiga rätter nu än tidigare, säger han.

Samtidigt är kladdkaka, pannkakor och chokladboll några av de mest sökta rätterna under året.

Följ ämnen i artikeln