Cambridge Analytica tar åt sig äran för Trumps vinst

Uppdaterad 2018-03-22 | Publicerad 2018-03-20

Skandalbolaget Cambridge Analyticas vd stängs av efter sina uttalanden om ukrainska prostituerade och mutor.

Samtidigt avslöjas att bolaget tar på sig äran för Donald Trumps valvinst i USA.

– Vi gjorde all research, all data, all analys, skryter vd:n Alexander Nix på hemliga inspelningar med dold kamera.

Brittiska Channel 4:s publicering i går där höga företrädare för valanalysbolaget Cambridge Analytica beskriver sin verksamhet slog ner som en bomb.

Tv-kanalens reporter har iklätt sig rollen som mellanhand för en förmögen familj i Sri Lanka - som vill ta sig in i politiken med Cambridge Analyticas hjälp.

Inför dolda kameror berättar bolagets företrädare om ”honungsfällor” med ukrainska prostituerade, hur man kan provocera fram korruption i syfte att smutskasta politiska motståndare och hur man arbetar ed ex-spioner från brittiska underrättelsetjänsten för att gräva fram ”skeletten i garderoben”.

”Gjorde all research”

På tisdagskvällen publicerade Channel 4 del tre i dokumentärserien - där Cambridge Analyticas högsta chefer skryter om hur de låg bakom Donald Trumps valvinst i USA.

– Vi gjorde all research, all data, alla analys, all målgruppsanpassning, vi drev hela den digitala kampanjen, tv-kampanjen och vår data formerade hela strategin, säger vd:n Alexander Nix som inför de dolda kamerorna uppger att han träffat Donald Trump ”många gånger”.

I dokumentären avslöjas också att Cambridge Analytica kan ha brutit mot de amerikanska reglerna för kampanjfinansiering.

Bolagets dataanalyschef Alex Taylor beskriver hur ”positiva budskap” förmedlas genom den officiella kampanjorganen och negativa attacker lämnas till ”Super Pacs”, fristående kampanjorganisationer, som kan spendera obegränsade summor till skillnad från den officiella kampanjen.

– Kampanjen kommer att använda sina begränsade resurser för saker som övertalning och mobilisering och sedan lämnar de ”luftkriget”, som de kallar det, som negativa attackannonser till andra intressegrupper, säger Alex Taylor.

Skapade ”Crooked Hillary”

Enligt reglerna i USA får intressegrupper, ”Super Pacs”, inte vara koordinerade med den officiella kampanjen som de stödjer.

Ett exempel på negativa kampanjer i det amerikanska presidentvalet som Cambridge Analytica tar på sig äran för på under de dolda inspelningarna är annonskampanjen med slagordet ”defeat crooked Hillary”.

– Vi lägger ut information i nätets blodomlopp för att se det växa, och då och då ger vi det en liten knuff … som med en fjärrkontroll. Detta måste ske utan att någon tänker ’det där är propaganda’. För i den stunden som du tänker ’det är frågan om propaganda’ så kommer nästa fråga. Och det är: ’Vem la ut det här?’, säger Cambridge Analyticas vd för avdelningen ”Political Global” Mark Turnbull.

Strax innan Channel 4:s dokumentär sändes på tisdagskvällen meddelade Cambridge Analytica att den högste chefen Alexander Nix ”stängs av” av företagets styrelse.