SJ betalar ersättning för biljettkaoset

TT

Publicerad 2022-11-10

SJ inför ett pristak i efterhand för biljetter som sålts under dygnen efter julbiljettsläppet. Arkivbild.

SJ kommer att betala ut ersättning till kunder som betalat högre priser till följd av bokningskaoset, uppger bolaget för TT.

– Jag förstår att våra resenärer är enormt besvikna på oss, säger SJ:s vd Monica Lingegård i SVT:s Aktuellt.

Biljettproblemen började vid midnatt, natten mot onsdagen, när SJ släppte sina försenade och högt emotsedda jul- och nyårsbiljetter.

Trots att man bemannat med extra personal och förstärkt sina servrar inför den väntade anstormningen, dröjde det inte många minuter innan hemsidan kraschade. Dessutom höjdes priserna successivt och många fick betala ett högre pris än vad de fick erbjudande om från början.

Orsaken var att de ”prismotorer” som skapar en dynamisk prissättning utifrån efterfrågan löpte amok, trots att få lyckades köpa några biljetter. Kommentarer på SJ:s Facebooksida vittnar om att när kunderna väl fick tag på biljetter var de i vissa fall dubbelt så dyra.

Inför pristak

För att kompensera för det sätter SJ nu ett pristak för de olika biljettyperna i efterhand.

Alla resor med SJ Regional och SJ InterCity kommer att ersättas med summan som överstiger 395 kronor. Pristaket för SJ Snabbtåg i 2 klass och 2 klass Lugn är 495 kronor. Pristaket för snabbtåg i 1 klass är 895 kronor.

Återbetalningen av det överstigande beloppet ska börja betalas ut i nästa vecka. Enligt Lingegård är det bara att ”sitta still i båten”, så kommer pengarna tillbaka.

Inför nästa biljettsläpp ska SJ införa ett väntrum för att säkerställa att det blir en rättvis köordning för dem som är tidigt ute. Lösningen används ibland vid släpp av evenemangsbiljetter.

– Med facit i hand så ser vi att det fanns lösningar som vi borde ha implementerat, säger Monica Lingegård till Ekot.

Inför nytt biljettsystem

Tidigare under dagen meddelade bolaget även att det arbetar med en helt ny bokningsplattform som ska lanseras någon gång under 2023. Åtgärden har dock ingenting med de senaste dagarnas strul att göra utan påbörjades tidigare.

– Det är en långsiktig åtgärd som beror på att vi behöver ett snabbare system. Det system som används i dag har vi haft väldigt länge, säger Lina Edström på SJ:s pressjour.

SJ:s hemsida ska se likadan ut, det är systemet bakom som ska bytas ut.

Tre gånger högre biljettryck

När julbiljetterna släpptes förra året hade SJ:s hemsida 440 000 besökare det första dygnet. När onsdagen summerades uppgick besöken till 1,2 miljoner.

– Det är enormt mycket mer tryck än vi är vana vid, säger Lina Edström.

Anledningen till det höga trycket är enligt SJ att biljetterna släpptes senare än vad de brukar göra.

Släppet av decemberbiljetterna skulle ha skett i september, men drog ut på tiden på grund av en försenad planering från Trafikverket.

Följ ämnen i artikeln