Teorin: Ny typ av bomb smugglades ombord på Egyptair

Publicerad 2016-05-28

Den förmodade attacken mot Egyptair flight 804 är fortfarande en gåta – som ingen har tagit på sig ansvaret för.

Enligt amerikanska säkerhetsanalytiker kan tystnaden vara ett tecken på att det finns planer på nya bombdåd.

– Deras hypotes är att det är frågan om en ny typ av sprängladdning, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Hans Kjäll, flygsäkerhetsexpert.

Egyptair flight 804 försvann plötsligt från radarskärmarna under natten mot torsdag förra veckan.

Ombord fanns 66 personer som var på väg från Paris till Kairo.

Enligt experter som analyserat signaler som sändes ut från planet innan kraschen tyder mycket på att det var frågan om en intern explosion.

Men fortfarande har ingen terrororganisation tagit på sig attacken trots att det nu gått tio dagar. Det kan jämföras med det ryska charterplanet som störtade på Sinaihalvön - ett attentat som en gren av Islamiska staten omgående tog på sig.

Kan ha funnit metod

Att ingen tagit på sig ansvaret för den förmodade attacken mot Egyptair-planet skulle kunna betyda att kraschen beror på ett tekniskt fel. Men det skulle också kunna betyda att en eller flera potentiella förövare upptäckt en ny metod för att ta sig igenom flygplatsernas säkerhetsbarriärer - en metod som man inte vill avslöja i syfte att kunna utföra nya attacker.

Teorin förs fram i en analys av det amerikanska säkerhets- och analysbolaget Stratfor som har nära kopplingar till de amerikanska underrättelsemyndigheterna. "I värsta fall har vi att göra med en kompetent bombmakare som funnit en metod för att få ombord en bomb på ett plan samtidigt som myndigheterna inte har en aning om hur han bär sig åt", skriver man i analysen.

Satte eld på sin lägenhet

Som stöd för teorin nämner Stratfor sprängningen av Philippine Airlines flight 434 från Manila till Tokyo 1994 som ingen tog på sig ansvaret för. I det fallet visade det sig att terroristen Ramzi Yousef hade lyckats placera en tidsinställd bomb i livvästen under sitt säte och lämnat planet vid en mellanlandning.

Efter attacken reste Yousef tillbaka till Manila där han började tillverka bomber som skulle placeras ombord på tolv amerikanska långdistansplan över Stilla havet. Men terrorplanen avslöjades när Ramzi Yousef råkade sätta eld på sin lägenhet i samband med bombtillverkning och tvingades fly.

”En del av hotbilden”

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll är väl medveten om Stratfors hypotes som han beskriver som "skrämmande".

– De möjliga orsakerna till Egyptair-kraschen som återstår är ett fel på styrsystemet eller terrorattack. Om det skulle vara frågan om terror är Stratfors teori naturligtvis en av hypoteserna, att det handlar om en sprängladdning som vi tidigare inte sett. Som också är mycket kraftigare än vad vi tidigare känt till och visste att var möjlig att få ombord, säger Hans Kjäll.

Han betonar att det är fråga om en hypotes - som ännu inte har något stöd i och med att de svarta lådorna inte hittats.

– Den här möjliga taktiken är en del av den hotbild som finns och det är också något som säkerhetsavdelningarna arbetar med. Man ska också ha klart för sig att det inte är lätt att komma ombord med den passagerarscreening som har utvecklats i dag. Men är det så att det utvecklats ett sprängämne som är mycket svårt att detektera så är det naturligtvis en risk och ett potentiellt hot som skulle kunna få mycket stora efterverkningar på flygandet, och luftfarten i stort, säger Hans Kjäll.