Busschaufför åtalad för busskraschen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-24

Sex personer dog i olyckan på 288:an

I februari krockade två bussar på länsväg 288 vid Rasbo utanför Uppsala.

Sex personer dog och cirka 20 skadades.

I dag gav åklagare Pär Andersson på en presskonferens beskedet att den kvinnliga busschauffören åtalas.

Den 22-åriga chauffören åtalas för vållande till annans död i sex fall, samt för vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.

– Som yrkesförare har man ett större ansvar än en privatbilist, säger Pär Andersson till aftonbladet.ses reporter Linda Nohrstedt som var på plats på presskonferen i polishuset i Uppsala.

Hon var väl relativt oerfaren som busschaufför?

– Hon hade busskort sedan den 9 mars 2006 men det är något som inte har vägts in i åtalet.

Var det ett svårt beslut att väcka åtal?

– Både ja och nej. Å ena sidan är det en oerhörd tragedi och det är mycket känslor i det här. Så tillvida har det varit svårt. Men när man skalar bort känslorna och tittar på fakta så var det ett enkelt beslut att åtala.

Två års fängelse

Den kvinnliga busschauffören som endast är 22 år åtalas för vållande till annans död i sex fall, vållande till kroppsskada i sex fall samt vårdslöshet i trafik.

– 20 till 30 personer blev skadade i samband med olyckan. Samtliga har tillfrågats om de vill ange skadorna för åtal. Sex har valt att göra det och blir då part i processen, säger Linda Nohrstedt.

Busschauffören riskerar att dömas till två års fängelse. Enligt åklagaren kan det åtminstone i teorin rentav bli ett något längre straff eftersom sex personer omkom i olyckan.

– Men jag har inte ens funderat på vad jag ska yrka på än. Det kan bli fråga om villkorlig dom i kombination med samhällstjänst och böter, säger Pär Andersson.

På Bussbranschens Riksförbund är man förvånad över att åklagaren valt att väcka åtal.

– Åtal mot en chaufför för så här allvarliga brott är väldigt ovanligt. Däremot har några förare åtalats i år för vårdslöshet i trafik, säger Tommy Vesterlund, säkerhetsansvarig vid Bussbranschens Riksförbund, till TT.

”Medvetet risktagande”

Färdskrivarna har analyserats och enligt åklagaren visar de att bussen som den kvinnliga busschauffören körde hade en hastighet på cirka 85 kilometer i timmen vid kollisionstillfället. Den mötande bussen framfördes i 84 kilometer i timmen. Tillåten hastighet på sträckan var 90 kilometer i timmen.

Kammaråklagare Pär Andersson berättade att det fanns flera punkter som tillsammans bildade grunden för ett åtal mot busschauffören.

– Vi menar att hon har gjort sig skyldig till ett medvetet risktagande och oaktsamt agerande, säger Pär Andersson.

Enligt åklagaren hade busschauffören inte anpassat hastigheten tillräckligt mycket till rådande väg- och väderförhållandena, utan skulle ha kört långsammare.

Dessutom höll hon inte tillräckligt mycket till höger i samband med mötet med den andra bussen, menar åklagaren.

”Förlorade kontrollen”

Enligt åklagaren borde busschauffören också ha valt att sakta in när hon såg den parkerade lastbilen som stod parkerad cirka 50 till 60 meter före olycksplatsen. På det viset hade mötet med den andra bussen skett långt tidigare.

– Åklagaren menar att busschauffören förlorade kontrollen över bussen på grund av sidvindarna som kan uppstå när man passerar en lastbil. Det var då som busschauffören ska ha styrt över mittlinjen, säger Linda Nohrstedt.

Den tragiska bussolyckan inträffade vid sjutiden på morgonen den 27 februari i år. Två bussar frontalkrockade på länsväg 288 vid Rasbo utanför Uppsala. Ett 20-tal personer skadades, sex personer omkom.