AFTONBLADET AVSLÖJAR: Chockhöjer pris på miljöbränsle efter EU:s hot

Uppdaterad 2015-03-19 | Publicerad 2015-03-18

Vid årsskiftet kommer du som tankar din bil med E85 att tvingas betala minst en krona mer per liter, erfar Aftonbladet.

I samband med vårbudgeten aviserar regeringen att skatten på miljövänliga bränslen ska höjas vid årsskiftet.

Orsaken är en långdragen konflikt mellan Sverige och EU-kommissionen.

Sedan flera år tillbaka ligger Sverige i en långdragen konflikt med EU-kommissionen. Orsaken är den svenska koldioxidskatten, som kom till i början av 1990-talet för att få både bilförare och företag att använda miljövänliga biobränslen.

Men den svenska skatten snedvrider konkurrensen, menar EU-kommissionen, som hävdar att det skattemässigt inte ska vara någon skillnad på fossila bränslen och biobränslen.

Om inte den svenska regeringen agerar riskerar de svenska producenterna av biodrivmedel att tvingas betala tillbaka den ”överkompensation” man tidigare fått på grund av koldioxidskatten samt betala straffränta. Enligt Aftonbladets källor kan det totalt handla om hundratals miljoner kronor.

”Vi måste göra det här”

För att kunna behålla koldioxidskatten på längre sikt och undvika att producenterna ska åka på en ekonomisk smäll ska den svenska regeringen i samband med vårbudgeten föreslå att skatten på E85, låninblandad etanol och biobränslet FAME höjs vid årsskiftet, erfar Aftonbladet.

– Vi måste göra det här, annars blir det böter för företagen. Det finns ett hot från EU om en tidsgräns annars, säger en källa.

Planen är att skatten på E85 höjs med drygt en krona per liter vid årsskiftet och med 55 öre på låginblandad etanol. Skatten på FAME höjdes med drygt en krona per liter redan 1 januari 2015 men kommer att höjas ytterligare med 3 till 13 öre vid årsskiftet.

En del av höstbudgeten

Beskedet kommer att vara en del av höstbudgeten. Men det kommer att aviseras och skickas ut på remiss redan i vårbudgeten som presenteras inom kort.

Samtidigt fortsätter samtalen mellan tjänstemän i det svenska regeringskansliet och EU-kommissionen. Frågan är långt ifrån löst.

– Målet är att EU från och med nästa år inte ska fortsätta att kräva högre skatt för biodrivmedel. På lång sikt är målet att den här frågas ska kunna lösas ut helt, säger en källa.

Följ ämnen i artikeln