”Reklamen är ett svek mot våra kloka barn”

Publicerad 2016-06-01

Peter Svensson undrar hur Stockholms stad tänker som ger reklamutrymme åt retuscherade kroppar och skeva ideal.

– Vi skulle kunna skicka ut så många andra budskap till barn och unga.

Flera gånger per dag passerar 6-åriga Manja, dotter till Peter Svenssons sambo, reklamtavlor som visar retuscherade kroppar. I tisdags när hon gick förbi en bikinireklam fick Peter nog och skrev ett öppet brev till Stockholms stad.

I dag passerade vi den här bilden, eller bilder som den här, för tredje eller fjärde veckan i rad. Därför blev jag överrumplad över den klump jag fick i halsen just idag. Falling down -uppgiven känsla. Genuint ledsen och arg. Det är inte det att jag inte tänkt på tavlan som Manja möter förut men jag insåg plötsligt vilket oerhört slöseri och svek det är mot Manja och alla andra kloka, nyfikna, vetgiriga barn”, skriver han i sitt Facebookinlägg.

–  Vi skulle kunna skicka ut så många andra budskap till barn och unga, vi har till exempel 50 miljoner människor på flykt i världen, vad vet vi mer om dem? säger han och fortsätter:

– Jag skrev i ren frustration över vad vi egentligen kan göra med offentliga utrymmen, till exempel sprida solidaritet.

”Ni har en möjlighet att sätta upp annat”

Peter menar att reklamtavlorna borde användas till att utbilda och upplysa – istället för att förmedla skeva ideal. Speciellt med tanke då reklamtavlorna sitter uppe vid förskolor och skolor.

– För mig är det självklart att barn snappar upp, reflekterar och får tankar av det man ser. Vi formas efter vad vi får för uttryck.

Ni har alltså en möjlighet att sätta upp kluriga rebusar, räkneexempel, viktig samhällsinformation, antirasistiska budskap, bilder på medmänniskor med stort mod och civilkurage som Tess Asplund och Anders Kompass, budskap om solidaritet som vi kan prata om på väg till skolan. Istället så möter Manja bilder på retuscherade kroppar, bilder som ofta förmedlar skeva ideal och reproducerar både könsmaktsordning och idén om att utseende har betydelse för hur lycklig eller lyckad du är.”

”Vi kan välja hur vi ska påverka”

Peters inlägg sprids i sociala medier – men ännu har han inte fått svar av Stockholms stad. De har dock bett honom att mejla sina synpunkter.

Peter vill veta om de har funderat över det här och vill uppmuntra dem till att tänka annorlunda.

– Man kan göra medvetna val. Vi har en sådan påverkan, och vi kan välja hur vi ska påverka.

Aftonbladet har försökt att nå flera företräddare för Stockholms stads stadsledningskontor utan framgång.

Läs hela hans inlägg här nedan.

Följ oss på Facebook

Följ ämnen i artikeln