Svaret på gåtan – därför kraschade postflyget

Publicerad 2016-12-12

Ett svenskregistrerat postflyg störtade i Lapplandsfjällen i januari.

Nu har Haverikomissionen svaret på varför: Ett tekniskt fel i ett instrument gjorde att piloterna förlorade kontrollen och därmed störtade lodrätt.

– Det här är ett mycket ovanligt haveri, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Det var den 8 januari som ett postflyg på väg mot Tromsö kraschade mellan sjön Akkajaure och den norska gränsen över de svenska Lapplandsfjällen.

Haveriet var dramatiskt. Planet störtdök med nosen mot marken i över 900 kilometer i timmen – i kraschen pulveriserades planet.

– Det här är ett mycket ovanligt haveri eftersom det inträffade under en lång färdsträcka och inte i samband med start eller landning, säger Hans Kjäll.

En 42-årig spansk kapten och en 43-årig fransk styrman dog i kraschen.

Därför störtade planet

Nu har Haverikommissionen svaret på varför flygplanet kraschade: Ett tekniskt fel i styrsystemet gjorde att piloterna förlorade sin kontroll.

Ena piloten ska ha fått information om att planet stegrade kraftigt, när det i verkligheten flög rakt fram.

– Då gjorde planet en kraftig dykning där det nästan föll lodrätt mot marken, så där fanns det egentligen ingen möjlighet att ta sig ur, säger han.

Haverikommissionens rapport visar att det var ett fel på ett instrument som utgjorde det katastrofala händelseförloppet. Detta trots att det på flygplanet fanns tre instrument av samma typ och dessutom ytterligare ett som ska slå larm när instrumenten visar olika.

Men detta hann aldrig piloterna uppfatta och när de gjorde det var det för sent.

– Det gjorde att det blev helt kaos i cockpit, säger han.

Dessutom ska det ha saknats ett effektivt system för att hantera och kommunicera varningar eller nödlägen, instrumentsystemet ska ha gett otillräcklig vägledning och en inledande manövrering påverkade piloternas förmåga att hantera problemet.

Störtade i 90 sekunder

Det har tagit utredarna drygt elva månader att utreda olyckan. Av konversationen mellan piloterna framgår det att piloterna var förvirrade och inte hade koll på vilken riktning planet rörde sig åt.

Hela förloppet tog ungefär 1 minut och 20 sekunder, enligt utredningen.

Men det tog räddningspersonal hela en timme och 19 minuter att ta sig till platsen.

– Det är inte acceptabelt. Detta var vid en tidpunkt då man inte visste om det fanns några överlevande eller inte, säger Jonas Bäckstrand, ordförande i Statens haverikommission, till TT.

I utredningen riktas därför skarp kritik mot alarmerings- och räddningstjänst för att ha anlänt vid platsen sent. Haverikommissionen konstaterar att det behövs rutiner, utbildning och övning för att öka förmågan till räddningsinsats i fjällmiljö.

Följ ämnen i artikeln