PR-notan – 81 miljoner

Uppdaterad 2019-06-24 | Publicerad 2012-08-18

Stora myndigheterna öser pengar på byråfakturor: ”Jag tycker det är rimligt”

Skriva debattartikel som aldrig kom in i DN: 150 000 kronor.

Avboka skådespelaren Helge Skoog: 20 000 kronor.

Förbättringsförslag för ­Förbättringsbloggen: 12 500 kronor.

Bara Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har det ­senaste året betalat 60 miljoner i byråfakturor.

De 13 stora myndigheter som ­Aftonbladet granskat har till­sammans lagt drygt 81 miljoner ­kronor på PR- och kommunikationsbyråer. Två av myndigheterna ­utmärker sig med summor runt 30 miljoner vardera.

På ett år har Arbetsförmed­lingen betalat 29 miljoner kronor­ ­inklusive moms till PR- och kommunikationsbyråerna Gullers grupp och Springtime. Springtime har ­ tagit 1,2 miljoner för ”budskapsarbete” och att medieträna chefer och Gullers grupp fick merparten för ”Se kraften”, en kampanj för att ­stärka funktionshindrade i arbets­livet.

Bland de 90 fakturorna från Gullers finns annonsköp i medier för 19,5 miljoner kronor, upprepad ”kvalificerad rådgivning” à 400 000 kronor – och ”arbete med utkast av DN-debattartikel” för sammanlagt 150 000 kronor.

– Det är inte så enkelt att skriva en debattartikel, säger Greta Svensson, ansvarig för ”Se kraften”.

– Vi har varit väldigt ­noga med ­formuleringarna och har jobbat i flera omgångar med alla berörda parter. Tanken var att den skulle gå i Dagens Nyheter, men vi fick aldrig något napp där. Så vi tog nya tag på hösten och den kom till slut in i Göteborgs-Posten, säger Greta Svensson.

”En onödig kostnad”

Bör inte en myndighet kunna ­skriva en debattartikel på egen hand?

– Vi har självklart bollat texten mellan informationsavdelningen, våra ­experter, general­direktören och kommunikationsavdelningen. Men för att få det inom konceptet för kampanjen tyckte vi att det var bra att ha Gullers som motor.

Var det värt 150 000?

– Det är svårt att värdera det, men det blev en bra och positiv debatt­artikel där arbetsgivare stod tillsammans med generaldirektören som avsändare.

Avbokning av Helge Skoog för 20 000 kronor, vad handlar det om?

– Det kan jag ärligt och uppriktigt säga var en onödig kostnad. Han var redan bokad av Gullers som moderator på en intern workshop för arbetsförmedlare på Nalen, men jag tyckte inte att han passade i sammanhanget. 20 000 var avbokningsavgiften.

Satsar på sociala medier

Huruvida utgifterna har gett effekt för arbetslösa funktionshindrade tycker Greta Svensson är svårt att svara på.

– Det är en attitydkampanj och det är alltid svårt att mäta direkta ­effekter av en sådan. Antalet personer med lönebidrag ökade under 2010–2011, även om det inte går att säga att det är till följd av kampanjen.

Försäkringskassan har det ­ senaste året betalat drygt 30 miljoner kronor inklusive moms till ­byråerna Prime, Lowe Brindfors och Carat.

Bland annat handlar det om satsningar på sociala medier, utveckling av tjänster på myndighetens webbsajt, arvoden till PR-konsulter och köp av annonser.

Utvärderar löpande

Bland fakturorna märks utveckling av den så kallade Förbättringsbloggen à 230 000 kronor och ett ­förbättringsförslag för Förbättringsbloggen som kostade 12 500 kronor.

Ann-Sofi Blomkvist, chef för ­extern kommunikation på Försäkringskassan, berättar att myndig­heten utvärderar sina insatser ­löpande.

– Dels genom att mäta antal ­besökare på vår sajt och dels genom enkäter, som vi gör ibland, säger hon.

Är det rimligt att ­lägga så här mycket pengar på PR och ­information?

– Ja, det tycker jag är rimligt.

Följ ämnen i artikeln