Facebook ber Cancerfonden om ursäkt

Publicerad 2016-10-21

Cancerfondens informationsfilm om hur man kollar sina bröst stoppades från att spridas på Facebook.

Nu ber det sociala nätverket om ursäkt.

Det här bröt inte mot våra regler”, skriver en talesperson för företaget i ett mejl.

På onsdagen kunde Aftonbladet rapportera att Cancerfonden fått sin så kallade "bröstskola" nedplockad av Facebook.

I det helt animerade klippet, där två cirklar fick representera ett par bröst, gavs det tips om hur man kan upptäcka bröstcancer. När Cancerfonden försökte marknadsföra inlägget satte det sociala nätverket stopp. Det ansågs nämligen vara reklam för ”vuxenprodukter”.

– Vårt mål med det här är att rädda liv. Att det inte ska tillåtas på Facebook är obegripligt, sa Cancerfondens kommunikationschef Lena Biörnstad då.

Spreds över världen – nu ber de om ursäkt

Händelsen har de senaste dagarna uppmärksammats även utanför Sveriges gränser, av bland andra The Guardian, BBC och New York Post.

På onsdagen skickade Cancerfonden ett öppet brev till Facebook där de krävde en förklaring. Detta efter flera försök att nå företaget.

Nu väljer Facebook att gå ut och be om ursäkt för det inträffade.

Vårt team går igenom miljontals marknadsförda bilder varje vecka, och i vissa fall händer det att vi felaktigt stoppar annonser. Den här bilden bryter inte mot våra annonsregler. Vi ber om ursäkt för misstaget och har meddelat annonsören att vi nu godkänner deras annonser”, skriver en talesperson för Facebook i ett mejl.

Enligt Cancerfondens pressekreterare Sofia Guerrero är en ny version av bröstskolan på väg upp på det sociala nätverket.

Följ ämnen i artikeln