Facebookbedragare länsade sparkonto

Publicerad 2013-02-23

Nicolina Larsson, 19, misstänkte, efter ett mejl, att hennes Facebook-konto blivit kapat.

– När jag hann varna mina vänner var det redan för sent, säger hon.

Bedragaren hade på bara några minuter lurat en av hennes kompisar på 43 000 kronor.

Det var i torsdags som nittonåriga Nicolina från Halmstad såg på sin telefon att hon fått ett nytt mejl från Facebook.

– Det stod i meddelandet att jag bytt lösenord vilket jag inte hade gjort, säger hon.

Hon stängde snabbt ner mejlprogrammet och försökte logga in på Facebook. Det gick inte.

– När jag skulle kolla mejlet igen så kom jag inte in på mitt mejlkonto heller. Även det lösenordet hade då blivit ändrat.

"Blivit av med sin bankdosa"

Genom en säkerhetsfråga lyckades Nicolina till slut att komma in på sitt mejlkonto.

– Därifrån kom jag sedan, via ytterligare kontrollfrågor, in på mitt Facebook-konto.

Men då var det redan försent – under den korta tid som Nicolina, med stigande obehag, försökte komma in på sina privata konton blev hennes kompis Anna, 19, kontaktad av bedragaren.

– Jag var online och fick ett meddelande av Nicolina, säger Anna och fortsätter:

– Hon skrev att hon hade blivit av med sin bankdosa och frågade om hon kunde låna min verifikationskod.

Blev av med 43 000 kronor

Anna, som gärna ville hjälpa sin vän, gav henne koden. Därefter frågade "Nicolina" om hon även kunde få veta Annas tre sista siffror på baksidan av hennes Visakort. "Nicolina" skrev att hon behövde siffrorna för att inloggningen skulle fungera.

– Jag blev lite misstänksam men jag trodde ju att det var Nicolina som verkligen behövde hjälp, säger Anna som även uppgav de tre siffrorna från kortet.

Två minuter senare kom den "riktiga" Nicolina online på Facebook och varnade via sin status på nätverket att hennes konto hade blivit kapat. Anna loggade genast in på sin internetbank – men då var alla hennes besparingar, totalt 43 000 kronor, redan borta.

"Känns väldigt obehagligt"

Både Nicolina och Anna polisanmälde händelsen samma eftermiddag. Anna ringde även sin bank och berättade vad som hade hänt och mejlade in konversationen från Facebook med bedragaren.

– De kunde spåra mina pengar till två konton på Forex. Konton som nu också är spärrade, berättar Anna.

Banken uppgav att 20 000 kronor gått till det ena Forexkontot och resten till det andra. På det andra kontot fanns dessutom flera andra transaktioner, de flesta gjorda från banker i Västeråstrakten.

– Jag tror att fler blivit drabbade av den här bedragaren, säger hon.

De nittonåriga tjejerna tycker att händelsen känns mycket olustig och jobbig.

– Förmodligen var ju bedragaren inne på min Facebooksida samtidigt som jag. Det känns väldigt obehagligt, säger Nicolina.

Svårt att få pengarna tillbaka

Emma Bergfeldt, pressansvarig på Annas bank Swedbank, säger att hon inte kan kommentera ett enskilt fall.

– Men om man lämnat ut sina koder så är det generellt svårt att få sina pengar tillbaka. Det är som att lämna sina nycklar i ytterdörren när man går ut. Men vi uppmanar ändå att göra en reklamation så får vi göra en bedömning, säger hon.

Hon berättar att förslagna bedrägerier via Facebook, som Anna och Nicolina råkade ut för, inte är så vanliga men inträffar emellanåt.

– Just nu är det i stället mycket bedrägeriförsök via mejl, så kallad phishing.

Fotnot: Anna heter egentligen någonting annat