Ryska nättroll tittade på House of Cards – för att lära sig politik

Publicerad 2017-10-17

Ryssar som jobbade med att påverka USA-valet studerade Netflix-serien House of cards för att lära sig hur amerikansk politik fungerade.

Det uppger en person som tidigare arbetat på Internet Research Agency, en rysk trollfabrik som anklagas för att ha lett de ryska operationerna i sociala medier.

Läs också: Så riggas ett val by abgrafik - Infogram

Internet Research Agency ingår nu i en stor utredning om hur ryska intressen försökte påverka det amerikanska valet.

Hur IRA jobbade under valet är hyfsat väldokumenterat. Men i en intervju med en oberoende rysk tv-kanal avslöjar en tidigare medarbetare, som kallas ”Maksim”, en rad pikanta detaljer om trollfabriken.

Bland annat beordrades de anställda att titta på serien House of cards för att lära sig om amerikansk politik, uppger Yahoo news.

– Först tvingades vi se House of cards på engelska. Det var nödvändigt för att lära sig om alla stora problem i USA. Skatter, problemet med homosexuella, sexuella minoriteter och vapen, säger Maxim i intervjun, enligt Yahoo.

House of cards är en tv-serie som beskriver det politiska spelet i Washington i allmänhet och den makthungriga karaktären Frank Underwood, spelad av Kevin Spacey.

Facebook erkände nyligen att man låtit Facebooksidor med kopplingar till Internet research Agency köpa annonser för närmare en miljon kronor under den amerikanska valkampanjen. Annoserna marknadsförde artiklar och inlägg om känsliga ämnen som etnicitet och feminism, i syfte att så split i den amerikanska väljarkåren. Men Maksims främsta uppgift var att skriva kommentarer på stora amerikanska nyhetsmedier.

– Varje kommatecken gicks igenom av Maksims chefer för att säkerställa att de lät som att en amerikan postat dem, säger Yahoo-journalisten Michael Isikoff till CNN.