Högstadiets återgång till klassrum oroar: ”Kom för snabbt”

Publicerad 2021-02-03

Högstadieelever i ett klassrum. Arkivbild.

Malmös niondeklassare har återgått till skolbänkarna efter några veckors distansundervisning.

Enligt Lärarnas Riksförbund i Malmö väcker detta stark oro bland lärarna – och nu får de flest samtal någonsin under pandemin. Största problemet är svårigheter att följa råden.

– När man skickar tillbaka eleverna så skickas de tillbaks till trängsel. Det måste man vara ärlig med, säger Johan Åström vid Lärarnas Riksförbund.

I måndags återgick Malmö stads högstadieelever till skolbänkarna efter att ha haft distansundervisning sedan jullovet. Återgången sker efter att Smittskydd Skåne den 21 januari rekommenderade att högstadieelever successivt ska återgå till närundervisning. Niondeklassarna går tillbaka först, eftersom de har kortast tid kvar på högstadiet och behöver hinna med moment för att få sina slutbetyg, skriver Malmö stad i ett brev till högstadieelevernas vårdnadshavare.

Johan Åström, vice ordförande på Lärarnas Riksförbund i Malmö och LR:s huvudförhandlare för grundskolorna, menar att återgången skett för snabbt. 

– Våra medlemmar, lärarna, har varit extremt tappra under pandemin. De har stått i klassrum i snart ett år under brinnande pandemi. Men just nu, med den senaste statistiken och hur smittspridningen kommit ner i åldrarna, är de extremt oroliga, och tycker att det är väldigt, väldigt jobbigt att dra igång med närundervisning i högstadierna igen i den här hastigheten.

– Så mycket samtal som vi får nu om rädsla och oro från våra medlemmar har vi aldrig fått tidigare under hela pandemin. Det har vi meddelat förvaltningen, att den här återgången kom för snabbt. Vi hade önskat att man gjorde som i Lund och höll delar av högstadiet hemma ett par veckor till nu.

Lunds niondeklassare återgår till undervisningen denna vecka precis som i Malmö, men för sjunde- och åttondeklassare ska man successivt återgå till närundervisning först efter 19 februari.

Malmös niondeklassare gick tillbaka till undervisning på plats i måndags. Sjundeklassarna återgår nästa måndag, och för åttondeklassarna väntas besked under veckan. Johan Åström ser en särskild risk med att alla elever är tillbaka kring sportlovet.

– Efter februarilovet är det ju dessutom en risk att då kommer alla tillbaks från skidresor och annat och så ska alla in på högstadieskolorna igen.

”Skickas tillbaks till trängsel”

De regler och rekommendationer om smittskyddsåtgärder som finns är i princip omöjliga att följa på skolorna, menar han.

– Alla såna här tips och idéer som kommer från alltifrån politiker och smittskydd ner till skolan om att hålla avstånd, vädra klassrum och att möblera luftigt, vi har gjort en större undersökning på detta och det visar sig i 90 procent minst av alla skolor så går det inte, det går inte att hålla avstånd och möblera luftigt.

– När man skickar tillbaka eleverna så skickas de tillbaks till trängsel. Det måste man vara ärlig med. 

Johan Åström menar att det inte går att hålla avstånd, och belyser att man försökt.

– Det går inte att hålla avstånd i skolans värld, så det är bättre att man istället håller vissa klasser hemma och turas om att vara i skolan. Detta har vi vetat under hela pandemin men nu är det mer aktuellt än någonsin. Lärarna står med 30 personer i klassrum, de står med 100-150 personer i matsalar. Hur gärna politikerna och de styrande ändå vill att man ska kunna hålla avstånd, så vet alla som jobbar i skolan att det kan man inte. Vi har prövat.

– Förutom att det är fysiskt svårt är det också svårare för barn och ungdomar att hålla avstånd. I högstadiekorridorer skulle man aldrig kunna ana att det finns en rådande pandemi.

Hemundervisning under pandemin.

I Skåne har man gjort olika beslut, något som förbryllar Johan Åström. Han menar att man i Malmö borde följt Lunds linje.

– I Malmö har man skickat tillbaka eleverna väldigt snabbt men i Lund har man valt att hålla dom hemma längre. Det är synd att man går tillbaka så snabbt här.

Vad är den största oron?

– Man är rädd för att bli sjuk, många har själva barn och familj, vissa är i riskgrupper, man känner också i samhället en märklig situation där man ombeds att hålla avstånd i allt annat man gör i livet, men nu ska man då in i klassrum igen där man står nära 25-30 människor hela dagen. Det är en konstig signal, att här anstränger man sig och träffar ingen på sin fritid och hålla avstånd i matbutiken, men på sitt jobb står man extremt nära väldigt många människor hela dagen.

– Det är också psykologiskt jobbigt att gå tillbaks till klassrumsundervisning igen när man vet att det kan fungera bra på distans, där man känt sig trygg och lugn och inte behövt oroa sig för smittan, och nu ska man tillbaks igen.

Johan Åström menar att många aktörer slår från sig sitt ansvar under pandemin. Han menar också att myndigheter, smittskydd, politiker och förvaltning är inne och tycker till om skolan men att ingen av de instanserna fokuserar på personalen utan snarare på samhällsnyttan med en öppen skola.

– Det är ett stort problem, att i vanliga fall har vi en motpart som har arbetsmiljöansvar för våra medlemmar, och det är grundskoleförvaltningen, men under hela pandemin slår alla ifrån sig sitt ansvar. Smittskydd har ju inte arbetsmiljöansvar och de säger att man ska öppna skolorna för att det är det bästa för samhället, men sen har ju någon annan arbetsmiljöansvar för lärarna.

Följ ämnen i artikeln