Hemlig mordutredning ska utreda yttre påverkan vid Vilks-kraschen

Uppdaterad 2021-10-07 | Publicerad 2021-10-06

Polisen har gått ut med att kraschen där Lars Vilks och två poliser dog var en trafikolycka.

Samtidigt pågår en mordutredning på polisens sektion Noa där man utreder om någon utomstående person kan ligga bakom haveriet – men den vägrar polisen svara på frågor om.

–Den handlar inte enbart om huruvida det skulle kunna finnas någon där ute, säger pressekreteraren Irene Sokolow.

Utredningarna kring bilkraschen där den hotade konstnären Lars Vilks och två poliser dog sker parallellt efter två spår.

Det ena spåret är en utredning av de polisanställdas agerande som kommunicerats flitigt till allmänheten.

Det andra spåret är en tidigare okänd utredning som Åklagarmyndigheten i dag berättade kortfattat om i ett pressmeddelande:

”Frågan om bilolyckan kan ha orsakats av någon annan utreds inom Polismyndigheten, Nationella operativa avdelningen”, Noa.

”Två olika utredningar”

Noas pressavdelning skriver i ett mejl att utredningen bedrivs under rubriken mord, men man vill inte svara på några frågor om när den startade, vad som föranlett rubriceringen eller vem som är förundersökningsledare.

– Det är två olika utredningar. Dels den som gäller trafikolyckan och dels den som gäller den misstanken om en yttre påverkan som då leds av Noa, säger Irene Sokolow, pressekreterare på Noa.

Hon hänvisar till förundersökningssekretess som orsaken till att man inte vill svara på några frågor.

– Förundersökningssekretess gäller av olika orsaker. Den handlar inte enbart om huruvida det skulle kunna finnas någon där ute, utan det handlar om utredningen i sin helhet.

Enligt Åklagarmyndigheten är Noa-utredningen inte åklagarledd. Noa uppger att den inleddes av polisregion Syd men har nyligen övertagits av Noa för att bibehålla opartiskheten då de omkomna poliserna var från Skåne, samt att polisregion Syd är mycket hårt belastad.

Mordutredningen på Noa pågår mot en fond av rykten bland polisanställda som florerat sedan kort efter olyckan. Aftonbladet har pratat med flera polisanställda som berättar om rykten som handlar om att någon skulle ha ”fifflat med bilen” före avfärd.

Lars Vilks.

Hög hastighet

Källor med insyn i polisens personskyddsverksamhet pekar dock på att mycket talar för att det var just en olycka utifrån vad som hittills är känt om förloppet:

En del av personskyddets taktik vid bilkörning är att periodvis hålla en hög hastighet. Enligt vittnen framfördes den aktuella Range Rovern i uppskattningsvis 160 kilometer i timmen innan kraschen.

Den höga hastigheten i eventuell kombination med någon okänd faktor kan ha lett till att föraren tappade herraväldet över bilen, samtidigt som man befann sig på ett vägavsnitt med en svag kurva.

Eftersom personskyddets specialbyggda bilar väger 4,5 ton har vajerräcket inte kunnat stå emot kraften från den framrusade bilen.

 

Bild från dödskraschen i Markaryd.