Så vill Moderaterna knipa 150 000 S-väljare under spurtveckan

Uppdaterad 2022-09-07 | Publicerad 2022-09-05

Moderaterna hoppas kunna knipa 150 000 S-väljare under slutspurten inför valet på söndag.

Partiet lanserar nu en sidbytarkampanj med en röd M-logga – och budskap riktade till väljare i industriorter.

– Det kan ha en avgörande betydelse för valutgången, säger partisekreteraren Gunnar Strömmer.

Med en vecka kvar till valet står de två blocken och väger mot varandra. 

Valresultatet kan bli mycket jämnt och striden om de sista mandaten kan avgöras på några få röster.

Moderaterna lanserar nu en valspurtkampanj som är helt inriktad på arbetar- och invandrarväljare i traditionella S-fästen.

– Målet är att vi nu i spurten vill vinna så många socialdemokratiska sidbytare som möjligt till Moderaterna. Vi vet att det är 100 000 till 150 000 väljare som tidigare röstat på Socialdemokraterna som överväger att rösta på Moderaterna, säger partisekreteraren Gunnar Strömmer.

Moderaternas kampanj ”Låna ut din röst” riktar sig till S-väljare i industriorter.

Jämnt mellan blocken

Under kampanjen kommer partiet bland annat att ställa sig utanför fabriker med skiftgång för att locka över väljare. På plats utanför industrierna kommer Moderaterna att dela upp kampanjmaterial, och frukostpåsar om det är tidigt.

I internt kampanjmaterial skriver de moderata partistrategerna att målet med kampanjen är att ”åstadkomma inbrytningar som leder till maktskifte” i sexton utpekade kommuner samt att med ”fakta och sakliga exempel visa på ett monumentalt socialdemokratiskt misslyckande och en oåterhållsam vilja att behålla makten till varje pris.”

– I ett läge när det är så pass jämnt mellan de olika sidorna så kan ju förmågan att attrahera väljare att byta sida bli väldigt avgörande, säger Gunnar Strömmer.

Partiet kommer att rikta in kampanjen till framför allt fem orter som man ser som avgörande: Södertälje, Trollhättan, Botkyrka, Västerås och Borlänge. I internt material om kampanjen skriver man att de fem orterna kännetecknas av ”högt bidragsberoende, hög brottslighet, dåliga skolresultat och hög otrygghet.”

– De har haft långa socialdemokratiska styren, som trots olika förutsättningar i övrigt, har det gemensamt att de har misslyckats när det gäller bidragsberoendet, arbetslösheten och brottsligheten. Vi tycker också att det finns en bredare symbolik i det här, att så här blir resultatet när Socialdemokraterna får styra länge, säger Gunnar Strömmer.

Finns det risk för att ni målar bilden för svart så väljarna går till SD i stället för er? 

– Om vi bara hade målat svart hade det varit en sak, men det gör vi ju inte. Det hoppfulla i vår kampanj, det är ju att vi säger att det är inte kört. Det går att vända den här utvecklingen, en ljusare framtid är möjlig. Det hoppfulla i vår kampanj ligger ju i att vi presenterar en politik som vi är övertygade kan bryta bidragsberoende och få in människor i arbete.

M: Många bidragsberoende

Som partiets ansikte utåt under kampanjen fungerar den tidigare S-politikern Sofie Wiklund från Dalarna. Hon arbetade tidigare som politisk sakkunnig för Socialdemokraterna i Borlänge men lämnade partiet 2016 för att i år börja arbeta för Moderaterna.

Under måndagen kampanjade hon utanför stålindustrin Outokumpu i Avesta. Hennes viktigaste argument handlar om bidragspolitik och skattehöjningar, säger hon:

– Det som folk reagerar på är att det är oerhört många som är bidragsberoende, medan de som jobbar och sköter sig, de straffas i det socialdemokratiskt styrda Sverige. Och där finns det saker jag brukar lyfta fram, det handlar om de här 46 skatterna som Socialdemokraterna aktivt har valt att höja, det är fordonsskatt, det är skatt på bränsle och det är skatt på el. Det här är sånt som direkt slår mot människor som jobbar.

”Liten blinkning”

I kampanjmaterialet förekommer partiets M-logga mot röd botten. Men något permanent färgbyte till rött är det inte tal om, enligt partisekreteraren. 

– Moderaternas logga är den blåa, men det förekommer att vi också använder den i andra färgnyanser för att understryka olika poänger i olika sammanhang. Är det så att den dyker upp i rött format här så är det väl en liten blinkning för att understryka vilka väljare vi vill ni nå och att vi välkomnar dem till vår sida, säger Gunnar Strömmer.

Ministerns känga: ”Urbota dumt”

Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) var snabb med att kommentera sidbytarkampanjen. Johansson kallar Moderaternas kampanjdrag för ”urbota dumt”.

”Moderaterna tror att de kan få arbetare att rösta på dem om de bara byter färg på loggan”, skriver Johansson på Twitter.

”Vad är det amerikanerna säger? ”You can put lipstick on a pig, but it’s still a pig”, skriver ministern vidare.

Gunnar Strömmer.