SJ slopar id-krav – för att hjälpa flyktingar

Publicerad 2015-09-08

Kommunikationsdirektören: ”Vill underlätta för personer som kommer”

SJ tar bort kravet på att resenärer ska kunna visa giltig id-handling – för att hjälpa flyktingar, rapporterar Dagens ETC.

– Vi vill underlätta för personer som kommer hit, säger bolagets kommunikationsdirektör Monica Berglund.

Resenärer som inte kan uppvisa giltig id-handling när de köper tågbiljetter hos SJ måste betala en tilläggsavgift vilket gör biljetten mycket dyrare.

Det kravet har nu slopats.

”Kommer att hjälpa till”

Tidningen Dagens ETC uppger att informationen gick ut internt i fredags och att tågbolaget dessutom ger människor på flykt möjlighet att ta med sig mer bagage än vad som är tillåtet genom att också ta bort tilläggsavgiften.

– Vi vill underlätta för de som kommer genom att de inte behöver ha giltiga id-handlingar, säger Monica Berglund till Aftonbladet Morgon.

De berörda människorna behöver dock fortfarande köpa biljett för att kunna åka tåg, men Monica Berglund öppnar för att det kan komma att ändras om situationen kräver det.

– Vi har inte sett ännu hur det här kommer att utvecklas, de flesta är ju kvar nere i Tyskland. Men börjar de komma uppöver och det är många som behöver åka så kommer vi att hjälpa till på alla sätt och vis för att man ska kunna ta sig dit man vill, säger hon.

Personal hyllar initiativet

Detta är inget ni gått ut med offentligt?

– Vi har ju i första hand riktat in oss på att nå dem som påverkas av det här, det vill säga de som är på flykt. De nås ju inte om vi lägger ut information i Sverige, utan vi väljer att jobba mot hjälporganisationer, så att Migrationsverket känner till det här och att våra anställda gör det, säger Monica Berglund.

Enligt ETC har många medarbetare hyllat bolaget på SJ:s intranät sedan beslutet blev känt. ”Tack! Känns otroligt bra att arbeta i ett företag som bidrar i ett ansträngt läge där människor far illa”, skriver exempelvis en anställd.

Vad har ni fått för respons från era medarbetare?

– Vi har fått en väldigt fin respons. Det känns verkligen som att det här är något som alla som jobbar ombord på tågen och övriga SJ känner kan göra skillnad. Att hjälpa till på något vis. Det känns bra, det känns som att vi har ett stort hjärta, säger Monica Berglund till Aftonbladet Morgon.

Sofia Roström Andersson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln