”Rödbetssalladen höll på att kosta mig livet”

Uppdaterad 2024-03-28 | Publicerad 2024-03-27

Rödbetssalladen dagen efter att Anna hade ätit den. Då kunde hon se att den var toppad med valnötter.

Nötallergiska Anna plockade på sig en rödbetssallad ur matbuffén på Hemköp i centrala Stockholm.

Men trots att det inte framgick innehöll den valnötter.

– Det var en rödbetssallad som höll på att kosta mig livet, säger hon.

Anna, som är i 70-årsåldern, skulle köpa en lunch på Hemköp i centrala Stockholm – några timmar senare låg hon på intensivvårdsavdelningen på Södersjukhuset.

– Det var en rödbetssallad som höll på att kosta mig livet, säger Anna.

Hon är nötallergiker och alltid väldigt noggrann med att läsa igenom innehållsförteckningar.

Anna var i butiken efter lunchruschen och plockade mat ur buffén. Då var stora delar av en rödbetssallad redan slut. Hon kunde inte se det med blotta ögat – men snart insåg hon att den innehöll valnötter.

– Jag har klarat mig ganska bra tidigare, detta var det värsta jag varit med om.

När hon tar sin första tugga känner hon hur det sticker i munnen, kliar i ansiktet och hur hela svalget svullnar igen. Hon ringer 112 men får inte ut ett ord.

– Det var som att jag hade tennisbollar i munnen.

En förbipasserande kvinna hjälper henne och kan sköta samtalet med 112-operatören. En ambulans är där inom kort och Anna tas till Södersjukhuset i Stockholm.

– De skjuter in tre kortison- och adrenalinsprutor och då börjar det lätta. Men det var nära ögat, säger hon.

Dagen efter gick hon tillbaka till Hemköp för att dubbelkolla om det verkligen inte stod något om nötterna i innehållsförteckningen.

– Då är det tydligt att det ligger valnötter över hela salladen, men det stod det ingenting om.

Hon konfronterar butikschefen som ber om ursäkt för vad som hade hänt och säger att de bytt innehållsförteckningen.

”Måste utredas”

Den digitala innehållsförteckningen av rödbetssalladen.

Maria Svensson är enhetschef på livsmedelskontrollenheten i Malmö stad. Hon reagerar starkt på Annas historia.

–Hon hade kunnat dö. Det hade kunnat bli så illa, säger hon.

En butik har ett ansvar att informera konsumenten om innehållet i mat. Gör man inte det kan man få rättsliga konsekvenser, förklarar hon.

– Skriver man ut en allergen måste man skriva ut alla. De är ansvariga för att information lämnas på korrekt sätt.

Hemköps kommunikationschef, Jenny Pedersén, skriver i ett mail till Aftonbladet att de är mycket ledsna att detta kunde hända:

”Det troliga är att något gått fel i överföringen av recepten till de digitala skyltarna och att ett ord har fallit bort, något som vi fick kännedom om när kunden kom tillbaka och berättade om vad som hänt”, skriver hon.

Hon förklarar att butiken har ett eget kök som sätter menyn och sedan överför innehållet till digitala skyltar.

”Självklart ska innehållsförteckningen vara korrekt och fullständig. Nu ser vi över rutiner och systemet för att säkerställa att allt fungerar som det ska innan vi i butiken går över till digitala skärmar igen.”

Några dagar efter händelsen gör Stockholm stad en oanmäld inspektion i butiken. Då hittade de inga avvikelser.

”Vi har utrett klagomålet och håller på att avsluta det nu. Butiken hade åtgärdat och ändrat rutin”, skriver Lovisa Wihk, kommunikatör på Stockholm stad i ett mail till Aftonbladet.

Fotnot: Anna heter egentligen något annat.

Följ ämnen i artikeln