Bedrägerier via nätet ökar

Uppdaterad 2016-08-20 | Publicerad 2016-08-19

Antalet bedrägeribrott ökar kraftigt – och mest ökar datorbedrägerierna, framför allt de som begås med stulna kort.

Samtidigt varnar Postnord och Swedbank för falska mejl som ser ut att komma från dem.

– Det är för jävligt och jag hoppas att man kommer till rätta med det, säger Marcus Olsson, 32, som fick ett bluffmejl från ”Postnord”.

På tisdagen presenterade polisen nya siffror som visar att antalet anmälda bedrägeribrott ökat med över 20 procent under årets första sju månader.

Men även fall med falska mejl fortsätter att öka. En som blev utsatt är Marcus Olsson, 32, i Göteborg.

Han fick ett mejl som såg ut att komma från Postnord, där han ombads ladda ner information eftersom ett paket inte kunnat levereras. Men han blev misstänksam av att det var skrivet på engelska.

– Då kändes det väldigt uppenbart att det var en bluff. Dessutom väntade jag ingen post, säger han.

Marcus säger att han blir arg eftersom bedragarna tjänar pengar på människor som tror gott när de ser ett känt varumärke.

– Jag tycker att det är för jävligt och jag hoppas att man kommer till rätta med det, säger han.

”Ökat lavinartat”

Enligt polisen har antalet anmälda datorbedrägerier ökat med 78 procent under årets sju första månader, jämfört med samma period förra året.

I sex fall av tio handlar det om stulna kortuppgifter som används för köp på internet, så kallade CNP-bedrägerier – ”card not present” (”kort inte närvarande”).

– Den typen av brott har ökat lavinartat och är en av våra största utmaningar i framtiden, säger Mattias Falkbåge, gruppchef för nationellt bedrägericenter på Polismyndigheten, i ett pressmeddelande.

De flesta av de här brotten beror inte på att man själv slarvat, utan på att någon via datorintrång på ett företag lyckats stjäla kortuppgifter, som sedan säljs på nätet.

Blev chockad när han läste mejlet

Linus Hjelm, 24 år och bor i Vänersborg, fick ett mejl som han först trodde var från Swedbank.

– Jag blev först fundersam, eftersom jag inte ens är kund där, säger han. Men jag öppnade mejlet, läste igenom och blev rätt chockad,.

– Man har ju sett och läst mycket om folk som får sådana här mejl och blir lurade. Det är läskigt.

”Klicka inte på något”

På Postnord gick man nyligen ut och varnade för bluffmejl som ser ut att komma från dem.

– Det här har pågått i ungefär ett år och vi har sett lite olika varianter och rubriker, säger Markus Trautmann hos Postnords pressjour.

Han säger att mejlen ofta ser ut som att man väntar paket, men att de har misslyckats med att dela ut det. Markus Trautmann själv har fått flera samtal från oroliga personer som vill försäkra sig om att det inte är bedrägerier.

– I alla de fallen har det handlat om bluffmejl, säger han.

Hans råd är att inte klicka på något man är osäker på.

– Vi använder oftast sms eller fysiska avier, så det är bara att slänga de mejlen, säger han.

Även Claes Warrén, presskontakt på Swedbank, säger att man inte ska klicka på något i mejlen.

– Däremot kan man vidarebefordra bluffmejlen till phishing@swedbank.se så försöker vi vidta åtgärder.

– Vi vill att kunderna ska vara och känna sig trygga, för även om man inte blir av med pengar kan det vara obehagligt nog att få ett sådant här mejl.