Efter tunnelbaneknuffen – nu hyllar Nathalie föraren

Uppdaterad 2017-04-08 | Publicerad 2017-04-07

När Nathalie Segels treåriga dotter blev omkullknuffad på perrongen av en medelålders man, stannade föraren tåget för att hjälpa till. Nu vill Nathalie att han ska veta hur tacksam hon är över hans insats.

– Jag är fortfarande rörd över det han gjorde, säger hon.

Det var i mitten av mars som 23-åriga Nathalie och hennes två barn reste genom Stockholm i kollektivtrafiken. När de skulle byta tunnelbana vid Tekniska högskolan hann de bara gå en halvmeter innan treåriga Celine slog omkull.

– Det kommer alltså en medelålders man med sin stora väska och springer rakt in i henne.

Celine ramlade, slog huvudet i stenplattorna och började gråta.

– Han vände sig om, såg att hon storgrät men valde ändå att springa in i tåget.

Då svartnade det för Nathalie, samtidigt som hon försökte trösta sin dotter skrek hon åt mannen, som redan hunnit in i tunnelbanan.

– Jag kunde inte tänka klart. Jag blev så arg. Ännu värre blev det när ingen hjälpte mig. Det stod hur många som helst som bara tittade ner i sina mobiler.

Chauffören vägrade åka vidare

Till slut kom en kvinna fram för att hjälpa. Strax därefter kom föraren som kört tunnelbanan och berättade att han inte tänkte åka vidare förrän han hade fått prata med mannen som sprungit in i Celine.

– Han gick in i tunnelbanan, letade upp mannen och pratade med honom i typ sju minuter. Sedan kom han ut och berättade att han hade skällt ut honom. Det kändes så skönt att någon med makt valde att stanna och ta en diskussion och att vi fick känna att vi blev hörda, säger Nathalie och fortsätter:

– Sedan det här hände har hon inte vågat åka tunnelbana, jag får bära henne överallt. Och ursäkta ordvalet men hon ska inte behöva vara rädd för någon idiot.

”Jag är evigt tacksam”

Nathalie delade med sig av incidenten i en föräldragrupp på Facebook.

– Där skrev jag att jag hoppades att någon kände kvinnan som tröstade oss eller föraren som stannade hela tåget för att tala om för mannen att han hade gjort fel.

Efter några timmar ramlade kommentarerna in och plötsligt var det en kvinna som hörde av sig till Nathalie.

– Det visade sig att det var kvinnan som hade hjälpt oss och att hon också hade skrivit om händelsen på Facebook. Jag berättade att jag var henne evigt tacksam.

Men han som körde tåget har hon inte kommit i kontakt med ännu.

– Jag vet inte hur jag skulle kunna tacka honom tillräckligt, men jag vill att han ska veta att hans insats hade stor betydelse för oss. Jag är fortfarande rörd över det han gjorde, säger hon.

MTR Nordic har inte lyckats spåra föraren men Åsa Elm, kommunikationschef, berömmer agerandet.

– Vi vet att vi har många vardagshjältar bland våra medarbetare som gör stora insatser och hjälper resenärer varje dag, och är så klart väldigt glada över det.