Sopa rent framför egen dörr, ministern

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2001-11-24

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Margareta Winberg gjorde succé när hon gick till angrepp mot de grymma djurtransporterna i EU.

Nu avslöjas att nästan vart hundrade djur på väg till ett svenskt slakteri skadas så illa att köttet kasseras.

Dags att sopa rent framför egen dörr, jordbruksministern?

Sverige hade inte varit medlem i EU många månader när jordbruksminister Margareta Winberg fick sitt internationella genombrott.

Tillsammans med skådespelerskan och djurrättsaktivisten Brigitte Bardot gick hon till angrepp mot de grymma djurtransporterna i EU.

Resultatet av det omaka parets strävanden blev en begränsning av tiden i lastbilen till 14 timmar. Därefter skulle djuren få en timmes rast.

Nu visar alltså färsk statistik att Sverige långt ifrån är något drömland. Nära var hundrade gris, ko eller får skadas så allvarligt på vägen till slakteriet att köttet helt eller delvis kasseras.

Det kan bli bättre - men det kostar

Enligt en undersökning gjord av EU-kommissionen beror de flesta skador på följande:

Dåliga bilar.

Dålig omsorg om djuren

För många djur i bilen

Otillräcklig ventilation i bilen

Det verkar inte vara alltför svårt att göra någonting åt. Förutsatt att någon har lust att betala för bättre bilar och fler körningar.

Färre och större slakterier

En annan viktig förklaring är de långa transporttiderna. I Sverige riskerar de att bli ännu längre.

Antalet slakterier minskar nämligen.

Mellan 1999 och 2000 ökade visserligen antalet slakterier på pappret med fyra stycken. Den siffran har dock mycket litet med verkligheten att göra. Den kategori slakteriföretag som ökade var de som inte hade några anställda över huvud taget.

Antalet slakterier med tio anställda eller fler minskade däremot med fem på tolv månader. De riktigt stora slakterierna, med mer än 200 anställda, var fem till antalet 1999. Året därpå var de fyra.

Det har kort sagt blivit längre från gården till slakteriet. Risken för att djuren skadas ökar givetvis med färdens längd. Det begriper vem som helst.

Hur jordbruksminister Margareta Winberg ska koppla ett djurvänligt grepp på denna strukturomvandling av en hel bransch är svårt att se. Hon anser, sannolikt i total enighet med Brigitte Bardot, att slakten ska utföras så nära gården som möjligt.

EU gillar inte mobila slakterier

En möjlighet är flyttbara slakterier, så kallade mobila slakterier. Men att EU har en njugg inställning till dem är otvetydigt.

EU-kommissionens dåvarande president Jacques Delors fraktades under de svenska medlemsförhandlingarna med EU med helikopter till fjällvärden för att personligen uppleva avstånden och kargheten. Bara denna extraordinära insats räddade rennäringens mobila slakterier. Övriga djurslag göre sig inte besvär.

En annan möjlighet som jordbruksministern skissat på är småskaliga slakterier. Men hur många vågar satsa pengar på ett sådant riskprojekt i en redan hårt trängd bransch?

Faktum kvarstår att nästan vart hundrade djur på väg till ett svenskt slakteri skadas så allvarligt att köttet helt eller delvis kasseras.

Vad skulle Astrid Lindgren tycka om det?

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln