Betygsbluffen är avslöjad

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-05-16

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Först fick landets undersökande reportrar smäll på fingrarna av ett gäng pigga juridikstudenter. Med video dokumenterade de rasismen i krogköerna.

Nu har Ida Lindermark, Josefine Strandberg och Saskia Evensen från Borgarskolan i Gävle gjort om bedriften. De har avslöjat betygens godtycke.

Tre olika betyg

De lämnade in samma uppsats som deras egen skola redan bedömt till lärare på tre andra skolor. Resultat:

• En lärare gav uppsatsen mycket väl godkänt, MVG.

• Två lärare gav väl godkänt, VG.

• En lärare ansåg att uppsatsen inte kunde godkännas, IG.

Därmed är skolbetygen avslöjade. De är godtyckliga. Inte en rättvis beskrivning av vilka mål som eleven nått.

Snygg handstil hjälper

Jan Sydhoff, enhetschef på Skolverket, är bekymrad. Betygen ska inte variera som i undersökningen. Lärarna ska inte ens ge betyg på enskilda uppsatser, bara på kurser.

Om betygen hade varit lika rättvisande som de ofta framställs hade uppsatsen fått samma, eller åtminstone liknande, betyg av samtliga lärare. Nu rörde sig pendeln över hela skalan, från IG till MVG.

Men all bedömning bygger i viss mån på helt irrelevanta intryck. Snygg handstil är bättre än en knappt läslig. Prydlig klädsel, än skrynklig och trasig. Intresse, äkta eller spelat, ger högre betyg än dagdrömmeri.

Möjligen skulle skolminister Jan Björklund ha hållit det i huvudet när han för någon månad sedan aviserade att betygssystemet ska göras om igen. Fem steg ska bli sju, från A (bäst) till FX (sämst).

Inte okomplicerat

Men det huvudsakliga problemet är kanske inte antalet skalsteg. Utan det är hur man ska tolka om eleven uppnått de stipulerade målen eller inte.

Där är spelrummet, uppenbarligen, mycket stort.

Men betygssystemet är inte okomplicerat. På Skolverkets webbplats ligger dokumentet ”Vanliga frågor och svar om bedömning och betygsättning”. 80 (!) sidor.

Att orientera sig i denna snårskog är inte lätt. Inte ens för den mest ambitiösa lärare.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln