Polisens agerande är inkompetent och nonchalant

I början av juli försvann en femårig flicka från en lekplats i Horndal i Dalarna. Det gick ut larm om hennes försvinnande och Missing People kallades in. Tyvärr var flickan död när hon hittades. Polisen ville först inte utesluta brott, men snart visade det sig att flickan hade drunknat. Jag kan knappt föreställa mig vad föräldrarna gick igenom efter beskedet. Bara tanken gör mig illamående, rädd och oerhört ledsen.

Men vi är alla olika. Femåringens död gladde minst en medmänniska. En man twittrade följande om femåringens död:

”Och! En somalier mindre i Sverige....Yes!”

Att mannen inte mår bra råder det ingen tvekan om, men det ursäktar ingenting. Han fick ta emot väldigt mycket kritik på Twitter och minst en person polisanmälde tweeten för hets mot folkgrupp. Flera, av varandra oberoende, twitteranvändare lyckades inom några timmar identifiera mannen, hans adress och bakgrund. Han uppges, till skillnad från många andra rasistiska troll, ha använt sin egen identitet på Twitter och Facebook. Twittermobben valde att inte hänga ut mannen i någon större utsträckning. Han var redan identifierad och polisanmäld.

Sen hände – ingenting. Nästan två veckor senare nåddes jag av beskedet att polisen lagt ner förundersökningen. Anledningen? Polisen hävdar att det inte går att hitta den misstänkte och därför är det ingen idé att jobba vidare med ärendet.

I en intervju med SR International säger Bernt Zarnowiezki, sektionschef på krimjouren i Storgöteborg som fick ta emot polis­anmälan, att mannens tweet är brottslig och hets mot folkgrupp men då Twitters servrar finns utomlands så kan de inte få fram uppgifter om den misstänkte som kan leda till åtal.

Polisen söker efter uppgifter som många redan fått fram via mannens eget konto och väljer sedan att strunta i allmänhetens tips som kanske kan lösa brottet.

– Alltså jag har inte sett de uppgifterna. Men jag vet inte om man har varit inne och tittat på Twitter-kontot, säger Zarnowiezki.

Han säger sedan att det inte är 100 procent säkert att de kan få fram uppgifterna, men av erfarenhet vet han att det inte går. Polisen lägger därmed ner ett ärende på uppstuds för att en polisman inte vet hur Twitter fungerar. Agerandet är förstås både inkompetent och nonchalant. Hade femåringen varit mer känd, mer mäktig, så hade polisen agerat annorlunda. Polisens inställning till nätbrott är också farlig i det långa loppet. De som begår brott på nätet kommer lätt undan och gör det igen. Och de som är offer tar ofta saker i sina egna händer, vilket inte heller är rätt väg att gå.

Man tycker att polisen i Göteborg borde ha lärt sig av alla misstagen i samband med Instagram-upploppet. Där agerade man sent, trots information om vad som höll på att ske, och de ung­domar som förtalats valde att försöka lösa problemet själva. Först efter kaoset kontaktade polis och åklagare Facebook (som äger Instagram) och fick ut alla de uppgifter som behövdes för att gripa och åtala rätt personer. Ibland är det inte svårare än så.

Mohamud Salad, privatpersonen som polisanmälde tweeten, har begärt en omprövning av fallet och kallar polisens agerande för ”ett haveri”. Det är lätt att hålla med.

Följ ämnen i artikeln