Kändishåret lockar - för ett inbitet fan finns inga gränser

David Bowie vid en konsert i Köpenhamn 2003. En bit av hans hår såldes nyligen på auktion för 172 000 kronor.

Skulle du vilja äga en droppe av Ronald Reagans blod? En bit toast som en One Direction-medlem tuggat av? En graviditetssticka som Britney Spears kissat på? En burk med luft som har varit i närheten av Angelina Jolie och Brad Pitt?

Givetvis inte. Du är normal.

Men på auktionssajter som Ebay går allt att sälja. En flaska med regn från dagen då Prince dog? Varsågod, den är din för 850 kronor.

I dagarna har den här galenskapen aktualiserats genom en perukmakare vid namn Wendy Farrier.

1983 klippte hon av en lock från David Bowies huvud för att kunna få exakt rätt nyans till hans vaxdocka på Madame Tussauds museum i London. Nu har Wendy bestämt sig för att det är dags att släppa taget och den minimala samlingen av strån såldes häromdagen på en auktion i Los Angeles för 172 000 kronor.

Vem köparen var är oklart. Mer intressant är varför någon vill öppna plånboken på vid gavel för en hårtest.

Psykologer talar om begreppet ”contagion”, alltså ”smitta”. När en kändis rör vid ett objekt så för hen också över en bit av sin själ till objektet. Ungefär samma teori som ligger bakom användandet av voodoo-dockor. Och ju mer en kändis kommit i kontakt med objektet desto dyrare, visar en studie från Yale-universitetet. En tandborste som rengjort en celeber mun? Perfekt.

När en känd person avlider ökar behovet av att fortfarande kunna känna närhet till sin idol. Priserna går upp och kan bäst illustreras av hur tre röntgenbilder av Marilyn Monroes torso, tagna vid ett sjukhusbesök 1954, inbringade nästan en halv miljon kronor på en auktion för sex år sedan.

Mer samhällsaccepterat är att jaga autografer, särskilt om du är under tio år. Men det finns folk som tar steget längre i jakten på kontakt med sin favorit. Att rusa in på planen efter en match i EM för att ta en bild med Portugals stjärnspelare Ronaldo, vilket ett snabbspringande fan gjorde förra veckan, är att spela högt. Å andra sidan blev belöningen en av världens mest uppmärksammade selfies, och ett minne för livet.

För en inbiten beundrare existerar uppenbarligen inte gränser. Vilket förklarar varför Scarlett Johanssons använda snytnäsduk såldes för 42 000 kronor 2008. På tal om smitta.

Nu är det förstås lätt att avfärda ­såna här fans som mer eller mindre vrickade. Själv håller jag hårt i min signerade Roberto Baggio-tröja från hans tid i Juventus och ursäktar mig med att det åtminstone inte är hans fläta.

Sommarens koreografi

Spelare och fans firade Islands seger ihop.

Synkroniserade rörelser är aldrig så populära som på sommaren. Tänk macarenan, lambadan, Gangnam-­ponnyn och ketchupdansen. Lagom till strandfesterna har vi nu fått Islands landslags mäktiga vulkanklapp att lägga till på listan över tänkbara fylleaktiviteter. Tack, gänget!

Följ ämnen i artikeln