Mystiska bilköer har en förklaring

Min fru kommer springande med ett triumferande uttryck i ansiktet och några papperslappar i handen. Titta! skriker hon. Detta är en artikel som gjord för dig, Anders!

Hon håller fram några utrivna sidor ur en tidning som vid närmare granskning visar sig var logistikföretaget Schenkers kund­tidning, med det prosaiska namnet Logistikmagasinet. Rubriken är desto mer suggestiv: Den mystiska chockvågens hemlighet.

Det är ju nästan som en romantitel. Jag blir nyfiken och lägger ­James Joyce åt sidan.

Artikeln handlar om ett fenomen som förbryllat mig under i princip hela livet, men i stigande grad under de senaste åren. Nämligen: Varför i helvete blir det kö på motorvägen när det inte finns något som hindrar trafiken? Inga vägbyggen, inga olyckor – bara en vanlig rak motorväg. Och ändå blir det plötsligt nästan stopp i trafiken, man kryper fram på tvåans växel och tuggar fradga mellan gnisslande tänder.

Professor emeritus Karl-Lennart Bång vid Kungliga Tekniska Högskolan har allting klart för sig. I Logistikmagasinet förklarar han begreppet ”shock waves”, en våg som rör sig bakåt och får tät trafik att sakta ner eller stanna helt.

Någonting trivialt inträffar längre fram – ett taskigt filbyte som leder till en plötslig inbromsning – och fortplantar sig snabbt bakåt längs vägen. Som en pisksnärt, förklarar professor Bång som får stöd av både Trafik­verkets vägtrafikledningscentral och två brittiska matematiker som redan på femtiotalet lanserade teorier om de mystiska köerna som uppstår ur till synes intet.

Japanska forskare har naturligtvis också dragit sitt strå till stacken. Saken är vetenskapligt genomlyst.

Kärnan i problemet är att folk inte håller avståndet, inte kan släppa in nykomlingar vid påfarter och inte kan hantera övergången från en ­hastighetsgräns till en annan. När den tillåtna farten ökar från 90 till 110 blir det för svårt för många, och pisksnärten rullar bakåt tills det tar stopp.

Trots alla trovärdiga förklaringar ­sitter jag vid köksbordet med artikeln i hand och en känsla av tvivel. Ingenstans i materialet nämns ­nämligen det som är och förblir min huvudteori: den höga halten av ­klåpare bakom ratten i en för ­övrigt adekvat trafikpopulation. Om alla kunde köra bil skulle­ den mystiska chockvågen aldrig behöva uppstå.

Men alla kan inte köra bil, lika lite som alla kan laga mat eller hantera sprit. Synd att dom ändå måste försöka.

Sexan nästa

Sverige kom visserligen bara på plats 52 på listan över världens lyckligaste länder, som publicerades i veckan. Men vår huvudstad ­utsågs samtidigt (i en annan undersökning) till världens sjätte bästa stad. Hongkong är allra bäst, men eftersom Stockholm ligger närmare blir det dit vi ställer kosan för att inleda semestern.

Skilda djur

Flera vithajar har siktats vid Cape Cod i USA, där filmen ”Hajen” spelades in 1975. Myndigheterna manar till försiktighet och att bada nära stranden. Samtidigt utbryter panikstämning på gågatan i Jönköping som spärras av då polisen rycker ut för att fånga ett annat livsfarligt djur. ”Det var en fruktansvärd dramatik när vi kom hit”, sade ett ögonvittne till jakten – på en snok.

Följ ämnen i artikeln