#StoppaFluffet och gör skillnad på riktigt

Gilla vår sida på Facebook! Retweeta! Stöd oss! Dela! Tillsammans gör vi skillnad!

Känner du igen dig? Du är inte ensam. Det råder tyvärr inflation i självklarheter i sociala medier. Man gör ett ställningstagande ingen frisk människa är emot och sen trycker man ­gasen i botten. Är du emot våld? Gilla det här. Är du mot rasism? Skriv på här! Riktigt samhällsengagemang har ersatts med fluff, flum och rosa moln. De riktiga vardagshjältarna, som i skymundan gör skillnad i människors liv, ignoreras i allt större utsträckning. När senast uppmärksammade vi alla de som kämpar ideellt med att hjälpa utsatta kvinnor och barn i Sverige? 2000-aldrig?

I stället tas det mediala utrymmet över av människor med kreddiga och fräscha kampanjer. Kampanjer som går ut på att inte göra någonting konkret alls.

Låt mig ta ett exempel. I lördags publicerade Aftonbladet och ­Expressen ett manifest mot främlingsfientlighet och för mångfald på våra debattsidor. Vi publicerar debattexter varje dag, men den här var lite speciell. 489 kända och mindre kända svenskar hade skrivit på ett ”upprop”. Tre dagar senare hade texten delats 15 000 gånger och nästan 20 000 namn fanns på listan.

Hela upplägget andades 1990-tal. Texten var sympatisk, men slog ändå rekord i självklarheter.

”Ta avstånd från rasism, främlingsfientlighet och diskriminering Ställ upp för ett samhälle där vi blir starkare tillsammans.”

Check, jag ställer upp. Vad gör jag nu?

”Vi vill med denna text bjuda in ­organisationer, privatpersoner och ­företag att ta ställning för vårt upprop och att tillsammans lova varandra att stå emot fördomarna som florerar.”

Check, jag lovar. Vad gör jag nu?

”Stöd vårt upprop för ett Sverige för oss alla!”

Check, ni har mitt stöd. Vad gör jag nu?

Jag kontaktade en av initiativtagarna.

Blir det någon fortsättning nu?

– Ja, det finns en ettårsplan och en 500-årsvision.

Hur kan man ta del av den planen?

– Genom att vara med och skapa den :-)

Okej…?

Många av namnen på listan är toppchefer i stora organisationer - med makt och pengar. Det är människor som kan göra skillnad i sam­hället. Varför inte kombinera de ­stora visionerna med konkreta förslag som de själva är först med att genomföra? Om de vill ha mångfald, varför inte börja med att se över mångfalden i den egna organisationen och åtgärda de brister som finns? Det kommer göra företaget starkare, det har man redan skrivit under på. Det kommer dessutom kännas tio gånger bättre än att sätta upp ett ­meningslöst diplom på väggen ­bakom receptionen.

Men varför förblir dessa listor och kampanjer alltid så tomma?

Det är egentligen ganska enkelt. Fluff och flum tar inte lika mycket tid och energi som riktigt engagemang.

Och om underskrift­en hade betytt mer än bara en underskrift så hade förmod­ligen alltför få skrivit på.

Så ska du göra om du menar allvar

Är du en företagsledare? Skrev du på uppropet? Har ditt företag problem med mångfalden? Vill du förändra det? Gör då så här:

Från och med nu ska namn och bild inte vara obligatorisk vid en jobbansökan till era ­företag. Bryt ner de diskriminerande strukturerna som fortfarande finns kvar på den svenska arbetsmarknaden och ge alla samma förutsättningar att komma till en första intervju. Och om det ändå inte leder till förbättring så kan du säkert ­testa att byta ut den som gör intervjuerna.

Följ ämnen i artikeln