Hjälp dig själv och andra - gå med i Sjöräddnings- sällskapet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-12-04

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Passagerarfärjan Casino Express med sammanlagt 66 personer ombord gick i mycket hårt väder på grund utanför Holmsund nära Umeå på onsdagskvällen.

Färjan skulle angöra Holmsund och hade assistans av en bogserbåt, när trossen brast och färjan drev då på grund i det hårda vädret.

Casino Express är delvis läck med mindre sprickor i skrovet. En lotsbåt och en båt från Kustbevakningen är på plats, men kommer inte åt haveristen i det grunda området.

Rescue Holmsund, som var upptagen för säsongen på grund av isläget, har nu sjösatts i hamnen och är på väg ut till Casino Express för att evakuera personerna ombord. Isläget försvårade sjösättningen, man fick sjösätta Rescue Holmsund på isen, sedan fick bogserbåten Kronö dra båten ut till fritt vatten.

Uppdatering 23.05

Rescue Holmsund längs sidan av Casino Express. Sjön är relativ lugn på insidan.

Man kommer nu att evakuera 20 personer åt gången. Evakueringen går lugnt och smidigt till.

Vid 23.25 hade Rescue Holmsund evakuerat 27 personer. Dessa förs till rederiets terminal i Holmsund.

Efter det att Rescue Holmsund lämnat de 27 räddade transporterades en lots och två fartygsinspektörer ut till haveristen.

Rescue Holmsund avvaktade därefter i närheten.

Beslutat tillsammans med Sjöräddningsledningen att förtöja vid Kustbevakningens brygga för att vara "standby" vid behov.

23.51. Läget ansågs nu vara under kontroll och någon ytterligare evakuering var inte aktuell.

Avslutat för dagen."

Om ni orkat hit har ni just läst en rapport från en av skepparna i Sjöräddningssällskapet. Den skrevs för några dagar sedan, och den är på ett sätt typisk, på ett sätt ganska unik.

Om ni läste noga så fattade ni att besättningen på Holmsundsstationen inte hade någon båt i vattnet, eftersom det var is. Men de hade fått larmet. Och de använde fantasin. De ryckte ut och lyckades få ner sin 14-tons-båt på isen. Där fick de en bogserbåt att dra ut den till öppet vatten. Sedan gjorde de sitt jobb och plockade in passagerarna på Casino Express till Holmsund.

Besättningen i Holmsund jobbar frivilligt, liksom de 1400 besättningsmännen gör på alla de andra 54 stationerna runt Sverige som drivs av Sjöräddningssällskapet.

Det var en fullkomligt omöjlig situation, men i nödens stund i Holmsund kom de frivilliga sjöräddarna på att de kunde släpa sin räddninsgbåt på isen för att hjälpa människor i nöd.

Jag vet inte, men vad tror ni att folk som är anställda på en myndighet hade gjort?

Några hade offrat sig, andra inte. Men de oavlönade sjöräddarna i Holmsund visade sådant jävlar anamma att man baxnar.

Eftersom allt arbete är frivilligt sparar Sjöräddningssällskapet skattebetalarna cirka en miljard kronor om året. Ni som ännu inte har blivit medlemmar bör snabba på. Ni hjälper inte bara andra. Ni får själva service i form av bogsering och hjälp om ni ligger illa till.

Men vänta, Casino Express. Vad var det för båt från början?

Jo, gamla Fennia. Den lyxigaste båten som gick mellan Sverige och Finland.

Bastu, simbassäng, smörgåsbord, hela paketet. Sedan blev de större. Fennia var världens grej på den tiden, men ingenting mot dagens flytetyg.

Jag ringde farsan för att kolla saken. Han kom ihåg den första Vikingbåten. Den var byggd 1924 och sattes i trafik mellan Gräddö och Korpo i juni 1959. "Viking". Hon hade mörkblått skrov och historia som sjukhusskep i Normandie under Dagen D. (Konkurrrenten, den båt som senare blev Silja Line, var igång bara några dagar senare).

Annars hade farsan åkt med Brynhild, Bore III, Bore II, Wellamo och Bore I:an, som senare blev en fyllebåt under annat namn. Det var på den tiden de inte var större än Waxholmsbåtar egentligen, men lyfte upp bilarna med kran på Skeppsbron i Stockholm och serverade riktig oxfilé på smörgåsbordet.De använde fantasin. De ryckte ut och lyckades få ner sin 14-tons-båt på isen.

Robert Aschberg

Följ ämnen i artikeln