400 hotell hotar att stämma Trip Advisor

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-14

Vill tvinga den populära resesajten att ta bort de elakaste recensionerna

400 hotell har nu fått nog av sina gäster.

Det vill säga alla de som ger dem dålig kritik på resesajten Trip Advisor.

Därför hotar hotellen med att dra sajten inför domstol.

Det finns över 35 miljoner omdömen på Trip Advisor – alla är inte så snälla.

Trip Advisor startades för tio år sedan av Expedia Travel Group.

Idén bakom sajten är väldigt enkel.

Under eller efter en resa kan vem som helst gå in och recensera det man upplevt under resan – semesterorter, hotell, krogar, barer, pensionat med mera.

Över 35 miljoner omdömen

Utvecklingen har varit explosionsartad. I dag finns fler än 35 miljoner recensioner på Trip Advisor.

Inte alla är positiva. Särskilt hotell och restauranger får till exempel ofta svidande kritik.

Två exempel:

Ett hotell i Atlanta beskrevs så här av en gäst: ”Personalen var vänlig men det uppvägde inte det skitiga badrummet och de två kackerlackor jag såg under min första kvart i rummet.”

Ett hotell i London beskrivs av en gäst som ”Hotellet från helvetet. Badrummet var så äckligt att jag inte ens skulle tvätta min hund där.”

Får 14 dagars frist

Meningen med Trip Advisor är att den ska fungera som hjälp på traven för resenärer som är på väg någonstans.

Men nu har alltså 400 hotell tröttnat på att få usla recensioner. De har gjort gemensam sak och hotar med att dra Trip Advisor inför rätta om inte sajten tar bort de värsta omdömena inom 14 dagar, enligt den brittiska tidningen Independent.

Trip Advisor har tidigare anklagats av användare för att plocka bort negativa omdömen. Men sajtens företrädare har då försvarat sig med att inga inlägg censureras så länge de följer sajtens riktlinjer för omdömen.

Följ ämnen i artikeln