Svårt att skydda sig mot inställda flyg

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-12-10

Expert: Det är lite lotteri och man kan förlora insatsen

Först gick Aer Olympic och Traffic Europa i konkurs.

I torsdags var det Goodjets tur att drabbas av problem - åter blev tusentals resenärer strandsatta när lågprisbolaget ställde in sina flygningar.

Vågar man lita på uppstickarna?

- Det är lite lotteri och man kan förlora insatsen, säger Bo Sehlberg, flygexpert. Hoppet står till en ny lag.

När Transjet fick flygförbud blev många svenskar strandsatta i Aten och tvingades övernatta på flygplatsen.

Lågprisbolagens rekordbilliga flygbiljetter är en bra affär för resenärerna - så länge det varar. När bolaget får problem blir det desto dyrare för alla strandsatta som upptäcker att deras hemresebiljetter blivit värdelösa.

Problemet är att de nya bolagen inte flyger själva och därför inte har samma krav på sig som vanliga flygbolag när det gäller god ekonomi i företaget. Uppstickarna står heller inte under luftfartsverkets tillsynskontroll. Dessa så kallade virtuella flygbolag säljer bara biljetterna och överlåter åt "riktiga" flygbolag att transportera resenärerna.

Förslag på skärpta krav

Nyligen kom luftfartsverket med förslag på hur man kan skärpa kraven på de virtuella flygbolagen och skydda resenärerna.

Licens. Flygbolag som inte flyger själva bör ha licens och uppfylla samma ekonomiska krav som vanliga flygbolag. Man måste på ett trovärdigt sätt visa att man tänker fortsätta sin verksamhet långsiktigt.

Giltigt avtal. Virtuella flygbolagen ska inte få sälja biljetter till kunderna innan det finns ett giltigt avtal med det flygbolag som ska utföra transporterna.

Informationsplikt. Resenärerna måste informeras om vilket flygbolag som utför transporten och vad som gäller vid förseningar, reklamation och ombokning.

Förslaget stöds av konsumentminister Ann-Christin Nykvist som vill att de virtuella flygbolagen ska bli skyldiga att informera resenärerna om vilka risker som finns när de anlitar ett fristående flygbolag för resorna.

Det är nämligen nästan omöjligt att ta reda på själv.

- Som enskild resenär är det jättesvårt skaffa sig en bra bild av de här företagen. Deras ambition kan ha varit bra i början. Men så händer det något som är väldigt svårt att förutse. Det finns inga garantier någonstans, inte ens att gamla välkända flygbolag alltid kommer att finnas kvar, säger Tove Källberg på konsumentverket.

Men ett steg på vägen kan vara ny lagstiftning. Om kraven på de virtuella flygbolagen skärps blir en dålig situation mindre dålig, säger Bo Sehlberg, flygexpert på tidningen Flygrevyn.

- Då vet man åtminstone att det finns en trovärdig ekonomi i företaget från början. Det är inte hundra procent säkert det heller, men betydligt bättre. Tills dess tycker jag man ska vara lite försiktig och bereda sig på att det jag köper i förskott måste jag ha råd att förlora, säger han.

Ny lag nästa år

På näringsdepartementet har man insett att problemet med de virtuella flygbolagen är akut. Departementssekreterare Göran Roos säger att en ny lagstiftning kan komma under nästa år, tidigast till sommaren.

Två bolag säljer hemresegaranti

Åsa Erlandson

Följ ämnen i artikeln