Nytt tåg gör Trans-sibiriska på 2 dagar

Publicerad 2014-10-23

Kliv på tåget i Moskva och kliv av i Peking – bara två dagar senare.

Den resan kan snart bli verklighet, sedan Ryssland och Kina undertecknat en avsiktsförklaring om att bygga en 7000 kilometer lång snabbtågslinje längs klassiska Transibiriska järnvägen.

Rysslands Vladimir Putin och Kinas Li Keqiang träffades i förra veckan i Moskva.

I dag går Transibiriska järnvägen från Moskva i Ryssland till Vladivostok eller Peking i Kina. Resan hela vägen till Peking tar i dag minst sex dagar (lite beroende på vilken rutt man väljer).

Men inom en inte speciellt avlägsen framtid kan restiden kortas ner till så lite som två dagar och resan göras ombord ett höghastighetståg.

Astronomiska summor

I förra veckan besökte Kinas premiärminister Li Keqian sin kollega Vladimir Putin i Moskva, och de två undertecknade då en avsiktsförklaring att bygga en snabbtågslinje mellan de två länderna.

Kina och Rysslands relation har stärkts i takt med att västvärldens kritik mot Putin ökat genom bland annat Ukraina-kriset, och det här bedöms som ytterligare ett tecken på de två ländernas framtida samarbeten.

Det här närmast hisnande, och historiska, projektet skulle kosta astronomiska 1680 miljarder kronor att bygga, och jänrvägslinjen skulle bli cirka 6500 kilometer lång. Något som är mer än tre gånger så långt som dagens längsta snabbtågslinje, som i dag går mellan Peking och Guangzhou (en resa på 228 mil som tar åtta timmar, tåget går med en snitthastighet av 300 km/h).

Första sträcka på 800 km

Enligt Wang Mengshu, en kinesisk tunnel- och järnvägsexpert, skulle nya Transibiriska innebära att det bara skulle ta två dagar att åka Moskva-Peking, och att projektet – under förutsättning att pengarna finns – skulle kunna genomföras på så kort tid som fem år.

Att jämföra med byggandet av dagens Transibiriska – fortfarande världens längsta järnväg – som pågick mellan 1891 och 1916.

Den första delen av den nya järnvägen är tänkt att byggas från Moskva till Kazan i den oljerika delrepubliken Tatarstan, en sträck på cirka 800 kilometer, uppger statliga China Central Television.

Höghastighet på export

Kina har under de senaste tio åren byggt upp världens största järnvägsnät med höghastighetståg, och har nyligen även börjat exporta sina kunskaper, bland annat till Turkiet och Venezuela.

Kinesiska företaget China CNR Corporation har också anmält sitt intresse för att leverera tåg till USA:s allra första snabbtåg, som är tänkt att i ett första steg byggas mellan San Francisco och Los Angeles i Kalifornien, en resa på tre timmar. Den linjen beräknas dock inte vara klar förrän år 2029.