Snöflinga ska lyfta SAS ekonomi

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-03-19

Nya lågprisbolaget Snowflake tar upp kampen med Ryanair

Så här ser SAS nya lågprisflygplan ut.

Nu ska krisdrabbade SAS räddas – av en snöflinga.

I dag avslöjade flygbolaget det nya namnet på sin lågprissatsning, som ska ta upp kampen med Ryanair om budgetresenärerna.

Och nykomlingen heter: Snowflake.

Satsningen, med lågprisbiljetter till 16 destinationer i Europa, gick tidigare under namnet Scandinavian Light och har varit känd sedan december. Men med det nya namnet, som avslöjades på resmässsan i Göteborg dagen före invigningen, hoppas SAS kunna locka till sig en ännu större del av privatresenärerna.

Målar om fyra plan

Samtidigt passar SAS på att måla om de fyra plan som till en början kommer att ingå i satsningen, så att de bättre passar det nya varumärket. I stället för SAS klassiska blå färg kommer planens stjärtar vara citrongula, och webbadressen till det nya lågprisbolagets sajt kommer att stå längs den främre delen av flygplanskroppen. Exakt hur de nya plenen ser ut kan du se på bilden ovanför.

- Vi ville ha ett fantasifullt namn, som dessutom är kopplat till Skandinavien. Det tycker vi att vi har fått med Snowflake, säger Eva Karin Dahl, chef för den nya satsningen.

- Gult valde vi för att färgen förknippas med sol och värme. Flygen går ju söderut.

Lyfter mot Istanbul 30 mars

Snowflakes första flygning går från Stockholm till Istanbul i Turkiet klockan 07.00 den 30 mars. Andra städer som man kommer att kunna flyga till från Arlanda är Dublin, Aten, Budapest, Rom, Bologna, Prag, Nice, Barcelona, Alicante och Malaga.

De billigaste biljetterna till alla destinationer kommer att kosta 580 kronor, plus eventuell avgift som resebyråerna tar ut, och de dyraste 1529 kronor.

Från Köpenhamn går även flyg till Lissabon, Palma, Sarajevo och Pristina.

Johan Furusjö

Följ ämnen i artikeln