Dreamliner-plan havererade igen

Uppdaterad 2013-09-04 | Publicerad 2013-09-03

Hundratals av Norwegians passagerare fast i Stockholm och New York

Närmare 600 av flygbolaget Norwegians passagerare är sedan nästan ett dygn tillbaka fast på Arlanda flygplats i Stockholm och JFK-flygplatsen i New York.

– Det är helt absurt, vi får ju ingen information, säger Christian Hällfors, en av de strandsatta passagerarna.

Uppretade New York-resenärer fick tillbringa natten på Arlanda.

Norwegians flyg till New York som skulle lyft från Stockholm Arlanda vid 17.30-tiden på måndagkvällen står fortfarande på marken. Det rör sig om ett av bolagets splitternya Boeing 787 Dreamliner.

– En lampa indikerade att något var fel på bromsarna och igår kväll trodde vi att vi hittat problemet, och skickade efter en reservdel från Heathrow, säger Norwegians informationschef Åsa Larsson.

– Då trodde vi att vi skulle komma iväg vid midnatt, och sedan dess har teknikerna jobbat men problemet är inte löst.

Nästan som Ryanair

Och på Arlanda väntar nu sedan över ett dygn närmare 300 arga passagerare. Några av dem har övernattat på flygplatsen, några åkte hem, en del lyckades få tag på ett hotellrum.

 En av passagerarna är Christian Hällfors från Stockholm:

– Vi får ju inget veta, här finns ingen som ger oss information, säger han. Det är riktigt, riktigt uselt att de inte tar sitt ansvar här ute. Jag hör hur en del börjar jämför Norwegian med Ryanair...

Norwegian har nu återigen tvingats hyra in reservflygplan för att täcka såväl flighten till New York, som dagens flyg till Bangkok. Två Airbus från High Fly, med besättning, kommer nu tillsvidare att täcka upp i tidtabellen.

”Väldigt tråkigt”

– Det är oerhört, oerhört tråkigt, säger Åsa Larsson. Vi har gjort vårt bästa för att försöka lösa situationen för alla passagerare på Arlanda, men med Obama på ingång har det inte varit jätteenkelt, utan väldigt tufft.

– De som kunde lösa boendet själva i natt kommer att få ersättning för sina utlägg mot kvitton, precis som de som är från Stockholmsområdet och kunde ta en taxi hem. Annars följer vi förstås EU-regulationen vad gäller matkuponger och ersättningar.

Lika många fast i NYC

Förutom de 290 passagerarna på Arlanda i Stockholm, tvingades lika många passagerare i natt övernatta på hotell vid JFK-flygplatsen i New York, då något plan aldrig kom i morse inför deras hemresa.

Norwegian hoppas nu att New York-flyget, med den inhyrda Airbusen, ska kunna lyfta vid 17.30 i dag, tisdag.

Det flyg som i dag skulle lyft till Bangkok kommer även det att bli minst fem timmar försenat, och motsvarande för de passagerare som skulle flugit Bangkok-Stockholm.

– Även där sätter vi in ett leasat plan, vi tar inga risker, säger Åsa Larsson.

Nya långlinjer

När Norwegian återigen kommer att kunna flyga enligt tidtabell på sina långlinjer kan hon inte svara på.

Inte heller hur länge de inhyrda planen kommer att användas på flygningarna.

– Tills vi vet att Dreamlinern är helt ok, teknikerna jobbar vidare.

Samtidigt som problemen fortgick på Arlanda, ägnade sig Norwegians ledning tillsammans med de skandinaviska flygplatscheferna åt att presentera bolagets nästa långlinjesatsning till bland annat San Francisco och Los Angeles i Kalifornien, med start i vår.

Även SAS ställde in

Även SAS flyg till New York på måndagen ställdes in, det hade dock inget samband med Norwegians problem.

– Det var en av datorerna i cockpit som gått sönder, säger SAS pressansvariga Malin Selander.

264 passagerare blev därför kvar på Arlanda men kunde i dag komma iväg till New York, de flesta ombokade till flyg med andra bolag, och dagens SAS-flyg avgick som planerat.

UPPDATERING onsdag förmiddag:

* Norwegians flight DY7005 till New York lyfte strax efter kl 19 från Arlanda på tisdagkvällen, drygt 25 timmar försenat.

* Norwegians flight DY7205 till Bangkok lyfte strax efter kl 02 på onsdagsmorgonen, drygt 10 timmar försenat.

Följ ämnen i artikeln