Kort hackas på hotell

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-07-30

Usla säkerhetssystem en enkel match för bedragare

Restauranger och krogar ligger i lä.

På hotell är risken att få sitt kreditkort kapat tre gånger så stor.

Över en tredjedel av bedrägerierna i USA förra året skedde på hotell.

Hotellen är långt mer utsatta för dataintrång än både finansindustrin och handeln.

I USA hade hela 38 procent av 2009 års fall av hackade kontokort koppling till hotellindustrin, skriver New York Times.

Bland de drabbade finns Destination Hotels and Resorts och Wyndham Hotels.

- Vi ser tusen och åter tusen kreditkort hackas via hotellens bokningssystem. Så jag skulle inte vilja påstå att industrin hanterar det här särskilt bra, säger säkerhetskonsulten Anthony C. Roma till tidningen.

Stort kundregister

Datahackarna riktar in sig på hotellen eftersom de har stora kundregister med detaljerade kontokortsuppgifter och ofta har brister i datorernas säkerhetssystem.

Att installera brandväggar och krypteringsprogram räcker inte. Hotellpersonalen behöver också utbildning i säkerhetsfrågor, skriver New York Times.

Små inköp först

Hackarna testar om de kapade korten har täckning genom att göra några inköp för småsummor innan de ger sig på dyrare inköp.

Intrången upptäcks först efter flera månader, men kreditkortsbolagens försäkringar täcker oftast förlusten.