Concorde landade - för sista gången

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-23

London tar farväl av överljuds- drömmen

Air France tog sina Concordeplan ur trafik redan tidigare i år. Och på fredagen landade British Airways Concorde för sista gången.

LONDON

Strax efter klockan fem svensk tid på fredagen landade Concorden för sista gången på Heathrow-flygplatsen utanför London.

Det världsberömda överljudsplanet välkomnades av tusentals flygentusiaster som hade samlats på flygplatsen.

Det berömda planet Concorde lyfte tidigare på eftermiddagen från John F Kennedy-flygplatsen i New York för sin allra sista passagerartur.

"De må ha varit de första att sätta en man på månen men, vid Gud, vi var de första att göra det kommersiellt möjligt att svischa 100 människor från deras frukostbord i London till ett annat frukostbord i New York - regelbundet".

Så sammanfattar skådespelerskan Joan Collins i The Independent det fransk-brittiska prestigeprojektet.

Planen var att erövra världen, och göra den avsevärt mindre, med överljudsplanet som tack vare tidsskillnaden kunde anlända till Nordamerika någon timme innan det lyft från Europa. Över tio flygbolag hade beställt Concorde några år efter det att exemplar 001 rullat ut från hangaren 1967.

Bränsletörst

Men när oljekrisen slog till avbokades Concorde-beställningarna på löpande band. De 300 smäckra skönheter som skulle byggas blev i slutändan bara 20. Och av alla planer på världsomspännande rutter blev de sista åren bara två kvar: Paris-New York och London-New York.

Problemen med osannolik bränsletörst och ljudbangarna när Concorde går upp i överljudsfart visade sig oöverstigliga. En marschhastighet på upp till 2 000 kilometer i timmen från Paris till Rio de Janeiro blir inte lika imponerande när planet måste gå ner i Dakar för att tanka.

Den spektakulära kraschen utanför Paris i juli 2000, som krävde 113 liv, visade sig bli den sista spiken i Concordes kista.

I maj i år pensionerade Air France sina fem plan och på fredagen flög British Airways snabbare än ljudet för sista gången.

Minnena kvar

Sedan finns bara minnena kvar, minnen som de rika och berömda fyllt de brittiska tidningssidorna med den senaste tiden. "Direktörsloungen hade en telefon som tillät gratis samtal i hela Storbritannien", berättar The Independents reseredaktör Simon Calder imponerat från en tid långt före mobiltelefonin. "Dess huvudsakliga funktion verkade vara för folk att ringa till vänner och familj och säga 'Jag ska gå ombord på Concorde!'".

Live Aid

Bland de redan legendariska anekdoterna finns tillfället då Paul McCartney livade upp överljudsfärden med allsång av Beatleslåtar. Och när Phil Collins tack vare Concorde kunde spela i London och Philadelphia på samma dag vid välgörenhetsgalan Live Aid 1985.

Och på sätt och vis var 70 000 kronor, som British Airways på slutet tog för en enkel London-New York, riktigt billigt. Den vanlige Svensson som vill flyga så högt att Jordytans krökning syns, och så snabbt att ljudet inte hinner med, är nu hänvisad till pensionerade stridsplan för flera hundra tusen kronor per tur. Eller rymdturism à la Ryssland för sisådär 200 miljoner per raketsäte.

Henrik Samuelsson/TT

Följ ämnen i artikeln