Svenskar strandade i San Francisco efter nytt Norwegiankaos

Uppdaterad 2014-07-14 | Publicerad 2014-07-13

Ännu en försening har drabbat Norwegians Dreamlinerplan.

Över 200 resenärer satt under söndagen strandade i San Francisco efter att flygplanets radarsystem kollapsat.

Flera svenskar vittnar om kaos på flygplatsen.

– Vi får ingen mat och har ingenstans att bo. Barn skriker och folk ligger på golvet, säger Henrik, 31.

Beskedet kom sent natten till söndag. Radarsystemet på en av Norwegians Dreamlinerplan hade slutat fungera och flyget från Oaklands flygplats i San Francisco till Stockholm skulle bli försenat med flera timmar. Sedan sköts avgångstiden upp flera gånger.

– Vi får ingen information från Norwegian. De flesta av oss har varit på flygplatsen i 7-8 timmar, berättar Henrik, 31.

Flera svenskar har kontaktat Aftonbladet och berättat om totalt kaos på flygplatsen.

– Vi har inte fått någon mat. Barn skriker och folk ligger på golvet. Att ett plan får problem och blir försenat kan man leva med, men att slussa runt barn och gamla, utan mat, sovplats eller information är helt brutalt.

”Vi ber om ursäkt”

Enligt Norwegian åtgärdades problemet under natten och planet kunde avgå vid klockan 12:10, lokal tid – drygt 14 timmar efter utsatt avgångstid.

– Det är sant att vi har haft en del tekniska problem på ett av våra flyg i San Francisco. Tyvärr har detta lett till en försening. Problemet är nu löst, men eftersom besättningen måste ha sin lagstadgade vila har förseningen förlängts, skriver Norwegians pressansvarige Astrid Gaustad Mannion.

– Vi ber om ursäkt till alla de drabbade.

Olycksdrabbat flyg

Det är inte första gången som Norwegian Dreamlinerplan stöter på problem. Senast för några veckor sedan blev 265 passagerare strandade i Florida – bland dem golfstjärnan Jesper Parnevik – sedan en Dreamliner slutat fungera.

De återkommande problemen har medfört ett rekordstort antal klagomål i Norge. Bolaget har nekat hundratals missnöjda kunder ersättning och tidigare i år låg över 200 ärenden hos reklamationsorganet Transportklagenemnda, enligt Dagens Næringsliv. Alla klagomål handlar om förseningar och inställda avgångar.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln