Ryanair hotar sluta flyga till Frankrike

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-09-07

EU kan stoppa kommunernas miljonstöd till lågprisbolaget

Ryanair slutar att flyga mellan London och Strasbourg den 24 september. Även övriga franska destinationer är i farozonen.

Allt hänger på om EU-kommissionen anser att Ryanair har rätt att få mångmiljonbelopp i bidrag för att flyga till statligt ägda flygplatser.

I turbulensen kring Ryanair ingår också Nyköpings kommuns reklamavtal med bolaget.

Lotta Lindquist, Ryanairs Nordenchef.

En lokal domstol i franska Alsace har bestämt att Strasbourgs handelskammare brutit mot lagen då man slöt ett avtal med Ryanair, värt cirka 15 miljoner kronor, för att bolaget använder stadens flygplats.

- Vi har överklagat beslutet och räknar med att kunna flyga till Strasbourg igen, säger Ryanairs Nordenchef Lotta Lindquist.

Den 25 september börjar Ryanair istället flyga på Baden-Baden i Tyskland.

Hotar stoppa 18 linjer

I väntan på beslut "hotar" Ryanair med att lägga ner övriga 18 flyglinjer mellan England och Frankrike. Allt hänger på om EU-kommissionen ogillar den uppgörelse bolaget gjort med staden Charleroi i Bryssel. Även där har Ryanair fått stora bidrag för att använda flygplatsen. EU-kommissionen väntas komma med sitt utslag i november.

I torsdags vädjade Ryanairs vd Michael O´Leary till EU:s transportkommissionär om att inte stoppa uppgörelsen med flygplatsen i Bryssel.

- Alla flygbolag har samma möjligheter som vi att sluta avtal, sa O´Leary.

Grundfrågan är om det är tillåtet att använda allmänna medel för att betala ett lågprisbolag, i utbyte mot att detta lovar att använda flygplatser som är kommunalt ägda.

Nyköping betalar

En kraftig ökning av turismen har också hela Nyköping-Oxelösundsregionen upplevt i år tack vare de utökade flygningarna från och till flygplatsen Skavsta.

- Samarbetet med Ryanair har öppnat dörren till en enorm Europamarknad, säger Nyköpings kommunalråd Göran Forssberg.

I mars i år presenterades ett avtal mellan Nyköping och Ryanair, där kommunen förbinder sig att betala 55 miljoner kronor för att under tio år bland annat få ha kommunnamnet på de flygplan som är baserade på Skavsta, och för reklam på Ryanairs hemsida.

En privatperson överklagade avtalet till länsrätten med motivering att det strider mot kommunallagen. Anmälaren hävdade bl a att det rör sig om kommunalt företagsstöd, inte ett köp av tjänster.

Länsrätten vände sig till Nämnden för offentlig upphandling (NOU) som i augusti konstaterade att avtalet bröt mot lagen om offentlig upphandling.

Kommunen har en annan uppfattning, men om länsrätten hindrar Nyköping från att betala ut kontraktspengarna kan Ryanair häva avtalet - och behålla de 40 miljoner kronor som kommunen i våras betalade i förskott.

"De valde att flyga hit"

- Vi anser inte att vår situation är jämförbar med exempelvis Strasbourgs förhållande till Ryanair. Vi har inte lockat dem till vår flygplats, de valde att flyga hit. Ryanair är det enda bolaget som gör att den utländska turismen ökar kraftigt i vår region och därför valde vi att satsa reklampengar på det här sättet, säger Göran Forssberg.

- Nu kan vi bara avvakta domen i länsrätten.

Sture Olsson

Följ ämnen i artikeln