Skandalplanen lyfter igen

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-03

SAS: ”Vi har fått tillstånd att flyga”

Efter olyckan i Danmark byter nu SAS ut landningsställen på samtliga dash-plan.

I morgon börjar SAS återigen flyga med de olycksdrabbade Dash-planen.

För tre veckor sedan inträffade två allvarliga incidenter, båda orsakade av rostiga bultar i landningsställen.

Men nu ska felen vara åtgärdade, enligt SAS.

Bertil Ternert.

SAS har efter noggranna inspektioner av alla 23 Dash-planen beslutat att återuppta trafiken igen. SAS egna undersökningar har kommit fram till att det var ett tillverkningsfel från flygplanstillverkaren Bombardier som orsakade olyckorna. Ett fel som nu ska vara åtgärdat.

Vågar man flyga med de här planen nu?

– Ja, annars skulle vi inte sätta dem i trafik igen, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS.

Hur gick inspektionerna till?

– Vi har gjort ett antal inspektioner och i vissa fall bytt ut vissa delar i landningsställen. Sedan har vi gjort en allmän inspektion av hela planen följt av testflygningar.

Finns det en risk att det finns rostiga skruvar någon annanstans på planen?

– Det är svårt att säga. Men vi har gjort de här inspektionerna i samråd med myndigheterna, och de har givit oss tillstånd att flyga igen.

Hur mycket har det här trafikstoppet kostat SAS?

– Vi har räknat med 10–15 miljoner om dagen, så totalt handlar det om en förlust på 150–200 miljoner kronor.

Kommer biljettpriserna påverkas så att det blir dyrare att flyga med SAS nu?

– Sådana slutsatser vågar vi inte dra ännu. Exakt vad det får för konsekvenser är det ännu för tidigt att säga.